Neem contact op
Postbus 115
4300 AC  Zierikzee

ZIERIKZEE-MONUMENTENSTAD


stadsdistributiecentrum

EERSTE AANZET

Het plan voor een goederenverdeelcentrum om daarmee vrachtauto’s uit de binnenstad te weren begint rond april 1990 vorm te krijgen. Fractievoorzitter PvdA Daan van der Wekken heeft het goederenverdeelcentrum op laten nemen bij de suggesties voor middellange termijnplanning 1991-1994. Het is aan het college van Burgemeester en Wethouders om het advies over te nemen en aan de gemeenteraad voor te stellen. Geld voor dit centrum is pas na 1994 mogelijk beschikbaar.

RAPPORT BUREAU HEESEWIJK

In 1994 verscheen een rapport van bureau Heesewijk over een bevoorradingshof of stockmagazijn als oplossing voor het beperken van het autoverkeer in het centrum. Dit rapport is gemaakt in opdracht van de toenmalige Zierikzeese ondernemersvereniging.

Ondernemer Kees van de Velde bood zijn loods aan om in te richten als distributiecentrum, maar ondernemers vonden het uiteindelijk te duur.

BIENE-VELDE WIL DISTRIBUTIECENTRUM BOUWEN

Op 8 januari 2007 geeft Kees van de Velde van Transportbedrijf Biene-Velde uit Zierikzee, wat zich vanaf dat moment heeft gevestigd in een nieuw pand op industriegebied de Zuidhoek, aan dat hij een distributiecentrum wil bouwen aan de rand van Zierikzee. Zo’n opslag- en verdeelcentrum zou Zierikzee moeten verlossen van het probleem van grote trucks in de smalle middeleeuwse straatjes.

VERKEERSCIRCULATIEPLAN

In 2008 is het verkeerscirculatieplan voor de binnenstad van Zierikzee vastgesteld. De belangrijkste punten uit dit plan zijn een autoluwe binnenstad, regulering van de venstertijden en lengtebeperking voor vrachtauto's die langer zijn dan acht meter. De gemeenteraad neemt het besluit vrachtauto's langer dan 8 meter te weren in binnenstad zierikzee, maar koppelt daar wel een mogelijkheid voor ontheffing aan. Een overgangsmaatregel, zo is destijds nadrukkelijk gezegd. De reden daarvoor was dat de gemeente geen alternatief bood voor distributeurs, omdat Zierikzee niet over een distributiecentrum beschikt.

8 meter lengte vrachtauto's Jannewekken ZM

BESLUIT B&W

Half oktober 2009 hebben Burgemeester en wethouders besloten om vrachtwagens die langer zijn dan acht meter worden geweerd van sommige routes naar de binnenstad van Zierikzee.

Buurtbewoners voerden al een tijd actie, omdat langere vrachtwagens meer trillingen zouden veroorzaken waardoor gevels in het oude centrum van Zierikzee makkelijk scheuren. Niet overal worden vrachtwagens die langer zijn dan acht meter geweerd. Op enkele bevoorradingsroutes zijn ze wel toegestaan.

MOTIE DISTRIBUTIECENTRUM
In 2009 nam de gemeenteraad een motie aan waarin bepleit werd voor een distributiecentrum. Geen volwaardig centrum, want toen was al duidelijk dat een dergelijk centrum economisch niet haalbaar zou zijn. De raad riep daarom op om particulier initiatief (het plan Biene Velde) met prioriteit te faciliteren en ambtelijk te ondersteunen, in combinatie met een lengtebeperking voor vrachtauto's en een stringent ontheffingsbeleid.

Uit alle berekeningen blijkt telkens weer dat een (klein) distributiecentrum alleen levensvatbaar is als de gemeente vrachtwagens langer dan acht meter weert en alleen in uitzonderingsgevallen een ontheffing geeft.

Het College dient de raad voor 1 maart 2010 te informeren over de mogelijkheden van een stadsdistributiecentrum.

LENGTEBEPERKING VAN KRACHT

Op 1 april 2010 gaat de lengtebeperking voor vrachtverkeer in de binnenstad gaat in. Vrachtauto’s langer dan 8 meter mogen liet langer het centrum meer in.

De route over het Jannewekken naar parkeerterrein Gasthuisboomgaard blijft toegankelijk. Ook is er een ontheffingsmogelijkheid voor 3 hoofdbevoorradingsroutes. De maatregel komt voort uit de structuurvisie Zierikzee en het verkeersplan binnenstad. Daarin staat dat voor Zierikzee een autoluwe binnenstad zonder zwaar vrachtverkeer gewenst is.

De lengtebeperking die nu ingevoerd wordt is een moeizaam tot stand gekomen compromis. De bewoners van de binnenstad verenigd in Bewonersbelangen Zierikzee (BBZ) wilden helemaal geen wagens boven de 8 meter. De ondernemers in het centrum waarschuwden er echter wel voor dat dan de bevoorrading van winkels en horeca in gevaar zou komen.

Een maximum lengte van 10 meter was volgens hen al lastig genoeg. Uiteindelijk koos de gemeente voor 8 meter met een ontheffingsmogelijkheid op bepaalde routes voor vrachtverkeer tot 10 meter.


BOUW STADSDISTRIBUTIECENTRUM ZEELAND

Op 7 oktober 2010 wordt gemeld dat de vergunning voor de bouw van het Stadsdistributiecentrum Zeeland (SDZ) aan de Industrieweg binnen is en dat de eerste paal de grond in kan. Vanaf 1 januari 2011 moet het in bedrijf zijn. Volgens bedrijfsleider Sandra Olree kunnen dan grote trucks daar lossen en worden van daaruit winkeliers en andere ondernemers in het centrum met milieuvriendelijke vrachtwagentjes bevoorraad.

GEMEENTE TEVREDEN

Op 1 december 2010 geeft de gemeente Schouwen-Duiveland aan dat het besluit om de lengte van het vrachtverkeer door de binnenstad van Zierikzee te beperken tot 8 meter heeft een positieve uitwerking heeft gehad op het verkeersbeeld in de binnenstad. Door het invoeren van een lengtebeperking, het aanwijzen van een aantal duidelijk aangegeven bevoorradingsroutes en het houden van controles is deze overlast aangepakt.

Op basis van de evaluatie hebben burgemeester en wethouders ingestemd met een aantal maatregelen voor 2011. Het gaat onder meer om het handhaven van de huidige regel dat de binnenstad Zierikzee toegankelijk blijft voor vrachtwagens tot 8 meter en dat voor vrachtauto’s tussen de 8 en 10 meter de mogelijkheid voor een ontheffing (onder voorwaarden) blijft bestaan.

Verder wordt bij het verlenen van een ontheffing de voorwaarde om stapvoets te rijden nadrukkelijker opgenomen, met daarbij de mogelijkheid om de ontheffing in te trekken als de bestuurder zich niet aan deze beperking houdt. Ook worden de Hoge Molenstraat tussen de Baden Powellweg en de Lange Nobelstraat toegevoegd aan de bevoorradingsroutes, omdat de Hoge Molenstraat wordt gebruikt voor het bevoorraden van winkels op het Havenplein.

De gemeente wil de mogelijkheid handhaven om in uitzonderlijke situaties voertuigen langer dan 10 meter onder voorwaarden een ontheffing te verlenen. Verder wil de gemeente komend jaar een systeem met venstertijden uit werken waarbinnen bevoorrading mogelijk is. Bevoorrading buiten deze venstertijden wordt onmogelijk gemaakt. De venstertijden zouden niet moeten gelden voor de wagens van het Stadsdistributiecentrum, een particulier initiatief dat op dit moment wordt ontwikkeld. Eind volgend jaar wordt opnieuw geëvalueerd.

DISTRIBUTIECENTRUM OP LOSSE SCHROEVEN

De plannen voor Stadsdistributie Centrum Zeeland (SDC) staan op losse schroeven. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft besloten dat na 1 januari 2011 vrachtauto’s tussen acht en tien meter lengte gewoon ontheffingen kunnen krijgen. Volgens de initiatiefnemers van het SDC, Sandra en Jan Olree, is hiermee de basis onder het plan verdwenen.

De ontheffingen lopen 31 december dit jaar af. SDC, ging er vanuit dat er na deze datum geen nieuwe ontheffingen meer worden verleend. Winkeliers zouden daardoor automatisch bij SDC terechtkomen voor de stadsdistributie. Als enige bedrijf krijgen ze toestemming om vanuit het distributiecentrum aan de Industrieweg met kleine vrachtauto’s de winkels en horeca te bevoorraden. 

SDC Zeeland laat het er niet bij zitten en hoopt via de gemeenteraad alsnog te bewerkstelligen dat er geen nieuwe ontheffingen meer worden verleend. Begin oktober is SDC gestart met de bouw van het stadsmagazijn aan de Industrieweg in Zierikzee.

KLACHTEN

Op 24 maart 2012 roept de gemeente Schouwen-Duiveland in verband met het groeiend aantal klachten haar inwoners op om foto's te maken van vrachtauto's die de binnenstad inrijden.

GEEN ENKELE ONTHEFFING GEWEIGERD

Het College van B en W geeft op 21 mei 2012 aan dat een distributiecentrum financieel niet haalbaar en dus geen optie is. Ondanks het raadsbesluit voor een 8 -meter limiet is worden ontheffingen verleend en is er geen enkele geweigerd.

STADSDISTRIBUTIECENTRUM FAILLIET

Op 1 augustus 2012 geven Jan en Sandra Olree-van de Velde aan dat zij niet hadden stilgestaan bij het ruimhartig ontheffingsbeleid dat de gemeente voert.

Op 13 november 2012 wordt het faillissement aangevraagd voor SBZ. Acht ongeorganiseerde chauffeurs stapten naar de rechter omdat hun salarissen over de periode tussen de bedrijfsbeëindiging en het verlenen van de ontslagvergunning door het UWV. De chauffeurs kregen zaterdag te horen dat ze maandag 4 augustus niet meer op het werk hoefden te komen.

TWEEDE KANS DISTRIBUTIECENTRUM

Eind juli 2020 worden de plannen voor een overlaadstation voor vrachtvervoer weer nieuw leven ingeblazen. Aanleiding voor een onderzoek naar de haalbaarheid van zo'n 'goederenhub', zijn herhaaldelijke problemen bij het bevoorraden van winkels en horeca in het centrum.

Vrachtwagens rijden zich regelmatig vast in de smalle straatjes van de binnenstad. Ze veroorzaken daarbij schade en zorgen voor onveilige situaties. GroenLinks stelde deze praktijk meermaals aan de kaak en burgemeester en wethouders lijken nu bereid tot actie.

In samenspraak met de stichting 'Schouwen-Duiveland Op Weg' komt er onderzoek naar de opzet van een centraal overlaadstation. Vrachtwagens brengen hun goederen naar dat punt en met kleinere (elektrische) wagens worden de spullen naar de klant in de binnenstad gebracht. Ondernemersvereniging InZzee wordt geïnformeerd over dit project. Met de ondernemers wordt gekeken naar de ontheffingen voor vrachtwagens tot een lengte van tien meter, die nu nog standaard worden afgegeven door de gemeente. Het college wil deze grote trucks voortaan het liefst mijden uit de binnenstad.

artikel geplaatst: 13-02-2021

laatst gewijzigd: 13-02-2021


Share by: