Neem contact op
Postbus 115
4300 AC  Zierikzee

ZIERIKZEE-MONUMENTENSTAD


Zeelandbrug

De Zeelandbrug (1963-1965) over de Oosterschelde behoort niet tot de Deltawerken. De verbinding werd gebouwd op initiatief van de Provincie Zeeland. De wegen over de nieuwe deltadammen legden Zeeland open voor het verkeer. De Oosterschelde bleef echter een obstakel. De bestaande veerverbinding tussen Zierikzee op Schouwen-Duiveland en Kats op Noord-Beveland kon de verkeersdrukte niet meer aan. En volgens de oorspronkelijke plannen zou de Oosterschelde pas in 1978 worden afgedamd.
Om al voor die tijd een ongestoorde noord-zuid-verbinding te hebben besloot de Provincie Zeeland tot de aanleg van een ruim 5 kilometer lange brug tussen Zierikzee en Colijnsplaat. De bouw en exploitatie werd in handen gegeven van de NV Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij. De uitvoering van de bouw werd opgedragen aan de Aannemingscombinatie Oosterschelde.

De Oosterscheldebrug, met een totale lengte van 5022 meter, bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van veertig meter. De bouw vond plaats tussen 1963 en 1965. Op 15 december 1965 werd de brug door Koningin Juliana officieel voor het wegverkeer opengesteld. De brug heette toen nog steeds Oosterscheldebrug. Pas op 13 april 1967 kreeg het de definitieve naam Zeelandbrug. De brug was bij oplevering de langste brug van Europa, en is na de oplevering van de Vasco da Gamabrug (1998) bij Lissabon (Portugal) en de Öresundbrug (2000) tussen Denemarken en Zweden, de op twee na langste.

Het geld voor de bouw van de brug had de Provincie Zeeland geleend. Om de lening terug te kunnen betalen moest voor iedere passage bij Colijnsplaat tol betaald worden. Tot 1989 is de tol gebruikt voor de afbetaling. Daarna werd de tol in een onderhoudsfonds gestort. Met ingang van 1 januari 1993 werd de brug tolvrij.

Voor het verkeer zijn er twee rijstroken en er is een smalle strook voor fietsers. Er is geen vluchtstrook, en er zijn geen uitwijkmogelijkheden bij pech. 

TRAJECTCONTROLE
Op 11 december 2004 om 10.00 uur werd op de Zeelandbrug een trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. De Zeelandbrug is de eerste brug in Nederland waar deze vorm van verkeerscontrole door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) wordt toegepast. Het systeem is geplaatst om de verkeersveiligheid te bevorderen. De ruimte op de brug is beperkt. Bij ongevallen op de brug wordt het verkeer bijzonder belemmerd, waardoor filevorming en verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan. Op de Zeelandbrug geldt een maximumsnelheid van 80 km/h, maar veel automobilisten (30%) rijden hier te hard. 
Het systeem meet 24 uur per dag de gemiddelde snelheid van auto's over een traject van 2,5 kilometer. Aan het begin en het einde van het traject staat een poort. Elk voertuig dat hier onderdoor rijdt, wordt geregistreerd. Voor de bestuurder is de meting niet zichtbaar. Wie tussen de twee poorten harder rijdt dan gemiddeld 87 km/h kan enkele weken later een acceptgiro in de brievenbus verwachten.
In 2010 werd het systeem tot 23 maart 2011 buiten werking is gesteld. 
Begin 2015 werd het wederom buiten werking gesteld, tot 21 september 2020 toen er een nieuwe trajectcontrole werd geïnstalleerd.

De Zeelandbrug is de meest lucratieve verkeersboetelocatie van Zeeland. In één jaar tijd werden daar door de trajectcontrole 15.178 overtredingen vastgesteld. Dat blijkt uit cijfers over 2021 van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De Zeelandbrug is een belangrijke schakel in de noord-zuidverbinding Rotterdam- Bruinisse-Zierikzee-Goes. Er rijden zo'n 10.000 auto's per dag over de Zeelandbrug. Op 1 januari 1993 werd de brug tolvrij. Sinds 2015 is het een Rijksmonument en sinds 2016 geldt een verbod op zwaar vrachtverkeer om de brug te sparen. Het onderhoud van de Zeelandbrug kost jaarlijks één miljoen euro.
De betonconstructie van de Zeelandbrug heeft een levensduur van tachtig tot honderd jaar, voor de twee beweegbare basculebruggen is dat zestig tot zeventig jaar.


In 2000 is de Zeelandbrug doorgemeten. Daaruit bleek dat de uit 1965 daterende brug in goede conditie is en voldoet aan alle eisen van het huidige verkeersaanbod. Verbreding van de brug is niet aan de orde. Er is weliswaar sprake van toename van het vrachtverkeer, maar de technische staat is daar goed genoeg voor. Wel moet vanwege het zoute water van de Oosterschelde de coating van de brug voortdurend worden bijgehouden. Van 1 april t/m 8 oktober 2000 vond er een grote renovatie van de brug plaats, waarbij onder andere de stalen leuningen van de rijstroken zijn vervangen door beton. De brugleuning aan de buitenzijde van het fietspad is toen niet vervangen, waardoor het uitzicht voor de (brom-)fietser in takt bleef. (foto: Zierikzee Monumentenstad)


Vanaf 1 juni 2008 wordt de basculebrug van de Zeelandbrug op afstand bediend vanaf het Centraal Bedieningsgebouw in Vlissingen. Daardoor zijn de openingstijden van de brug uitgebreid.

De Zeelandbrug wordt voor alle scheepvaart 24 uur per dag op alle dagen van de week bediend. Hierbij geldt de beperking dat tussen 22.00 uur en 06.00 uur de beroepsvaart via de sluizen te Vlissingen 1ste prioriteit heeft. Op alle dagen tussen 06.00 uur en 23.00 uur gelden er bloktijden.


In februari 2013 werden de palen van het remmingswerk onder het beweegbare gedeelte van de Zeelandbrug vervangen. De houten palen waren van vijftig jaar rot en werden daarom vervangen door stalen buispalen. 



De Zeelandbrug is een beeldbepalend bouwwerk in onze provincie, maar heeft wel moeite om de toenemende verkeersdruk te verwerken. De oude brug heeft steeds meer onderhoud nodig. Sensoren die binnenkort (24/6/2021) op de Zeelandbrug worden geplaatst, moeten meer inzicht geven in welk onderhoud er nodig is en wanneer dat moet worden uitgevoerd.
De conditie van de Zeelandbrug is goed, maar om dat zo te houden, is er veel onderhoud nodig. Apparatuur om de hoeveelheid passerende voertuigen te meten en het gewicht daarvan is er al op de Zeelandbrug. Maar trillingen worden binnenkort ook gemonitord. Dat gebeurt door het plaatsen van sensoren. Met de data daarvan kan beter worden voorspeld welk onderhoud nodig is.
De sensoren worden in eerste instantie op het beweegbare deel van de Zeelandbrug geplaatst. De stalen dekplaten van het bruggedeelte dat open en dicht kan, is het meest kwetsbare deel van de Zeelandbrug. Deze stalen dekplaten zijn slecht bestand tegen de wisselende verkeersbelasting. Dit leidt tot scheurtjes en zonder ingrijpen zou het dek bezwijken.
De sensoren worden voor een jaar geplaatst en zijn onderdeel van een proeftuin, waarin ervaring wordt opgedaan om ook bij de andere bruggen storingen en calamiteiten voor te zijn, waardoor uiteindelijk beter en goedkoper onderhoud kan worden gepleegd.
De provincie, HZ University of Applied Sciences, Istimewa, en Stichting World Class Maintenance doen mee aan de proef. Het doel is uiteindelijk dat het onderhoud voor honderd procent voorspelbaar is.




Zie voor de actuele bloktijden: www.zeeland.nl/kust_water/verbindingen/zeelandbrug/ 

Zie voor geplande stremmingen: www.zeeland.nl/verkeersinfo-en-wegwerkzaamheden/onderhoudswerkzaamheden-zeelandbrug 


artikel geplaatst: 24-06-2021

laatst gewijzigd: 31-03-2022


Share by: