Neem contact op
Postbus 115
4300 AC  Zierikzee

ZIERIKZEE-MONUMENTENSTAD


dossier: parkeerbeleid

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft in haar parkeerbeleid onder andere vastgelegd waar betaald, vrij of vergunning-parkeren geldt. Op deze manier worden de beschikbare parkeerplaatsen zo goed mogelijk verdeeld onder de verschillende gebruikers.
De gemeente wilt onderzoeken of het beleid nog steeds past bij de inwoners, bezoekers en ondernemers in het centrum. Daarom heeft ze in november 2019 een online enquête gehouden om meer inzicht te krijgen in de behoeften die er zijn en waardoor maatregelen kunnen worden ontwikkeld die passen bij de stad en de mensen die er gebruik van maken.

07-02-2020: Inwoners stad zijn problemen beu. Het is de inwoners van de Zierikzeese binnenstad ernst. De gemeente moet in actie komen om een einde te maken aan de parkeerchaos.
Inwoonster Monique Stuut startte deze week een spontane actie en heeft met haar 'team' de eerste vijfhonderd handtekeningen al binnen. "Er wordt al jaren gesproken over de problemen, maar er gebeurt niets. Dat moet nu veranderen," aldus Stuut.
10-02-2020: Vergadering Commissie Ruimte en Economie
Wethouder Ankie Smit geeft, op een vraag van GroenLinks wat de stand van zaken is mbt het parkeerbeleid in Zierikzee op dit moment is, aan dat zij kennis heeft genomen van het feit dat er op dit moment een handtekeningen actie ivm parkeren in Zierikzee loopt. 
In verband met het onderzoek Parkeerbeleid Zierikzee is er in november is een enquete uitgezet geweest onder inwoners, ondernemers en werknemers. Er was een hoge respons. Die enquete is geanalyseerd. Zij verwacht deze week het rapport. De resultaten worden gedeeld met de gemeenteraad en bewoners. 

CDA doet een initiatiefvoorstel voor een parkeervignet:
Er is op veel plekken in de binnenstad sprake van parkeerdruk. CDA vindt dat er voldoende plekken beschikbaar moeten zijn voor vergunninghouders. CDA heeft de visie dat het voor overige inwoners van Schouwen-Duiveland interessant zou zijn om kosteloos of tegen een gereduceerd tarief te kunnen parkeren in Zierikzee. Zij denkt zo de middenstad en het winkelbestand in Zierikzee te kunnen ondersteunen en te faciliteren. Naast de historische panden zorgen zij voor een aantrekkende werking die de binnenstad heeft. Je kunt dit zien als een kans om parkeerbelasting te heffen, maar als eilandbewoners Zierikzee hierdoor niet of minder bezoeken werkt dit juist tegen.
Als men meer leegstand in de binnenstad wil tegengaan moet men juist de aanzuigende werking vergroten. 
Het CDA wil een eilandbreed parkeervignet voor eilandbewoners waarmee men over het hele eiland kan parkeren. Het CDA vraagt deze suggestie nee te nemen naast de onderzoeksresultaten van het onderzoek wat nog gepresenteerd moet worden en de kosten eb baten tegen elkaar af te wegen en de gemeenteraad een voorstel voor te leggen. 

SP: geeft aan dat er geruime tijd geleden is besloten om Zierikzee autoluw te maken. Dit is volgens de SP nog niet helemaal gelukt. SP ziet er niets in om andere bewoners van buiten Zierikzee te verleiden om in de binnenstad te parkeren omdat er een nieuwe grote parkeerplaats is aangelegd die nog niet volledig gebruikt wordt. Ze vraagt zich af wat een vignet toevoegt omdat daardoor de parkeerdruk alleen maar toeneemt. Zij mist in dit plan het reguleren van parkeerstromen en parkeerdruk. 
Het doel, nut en noodzaak is voor de SP onduidelijk en wil eerst de enquete-resultaten afwachten alvorens een plan op te stellen.

PvdA: sluit zich volledig aan bij SP. Ook zij voorziet dat eilandbewoners die werken in Zierikzee massaal gaan parkeren in de binnenstad en daardoor plaatsen voor kort parkeren bezet houden voor gasten. 

GroenLinks: ziet dit plan als een prachtige luchtballon. Ook zij denkt dat door dit plan plaatsen voor kort parkeren bezet worden houden voor gasten. Zij vraagt zich af hoe dit plan zich verhoudt tot het verminderen van de parkeerdruk en een verbeterde luchtkwaliteit.

HvS: ziet meer in het openbaar vervoer, dat dit op orde is en frequent rijdt zodat mensen niet met de auto gaan.

D66: ziet ook liever dat er beter openbaar vervoer komt of dat het fietsgebruik wordt gestimuleerd.

LSD: denkt graag mee in het plan van het CDA. 

SGP: is bereid mee te denken in dit plan. Zij vindt het jammer dat het verkeerscirculatieplan Zierikzee uitgesteld is. Dit had geholpen dit plan meer helderheid te verschaffen.  

Wethouder Smit zegt dat het parkeerbeleid gaat over het reguleren van parkeerdruk en parkeerbewegingen en vindt het niet verstandig om parkeerplaatsen die betaald parkeren hebben toegankelijker of gratis te maken. Er is niet voor niets betaald parkeerbeleid ingevoerd. Er wordt parkeertarief geheven op die plekken die de gemeente probeert te reguleren. Er komen gasten die een parkeerplekje zoeken en dat leidt tot allerlei verkeersbewegingen in een stad die er eigenlijk niet voor gemaakt is. 
Met het resultaat uit de enquete wordt gekeken hoe verschillende doelgroepen bediend kunnen worden. 
04-03-2020: Zierikzee telt 1417 vergunninghouders
In 2020 zijn er 1417 parkeervergunningen afgegeven voor de binnenstad van in Zierikzee. Daar staat tegenover dat er 1150 parkeerplaatsen zijn voor mensen met een vergunning; Dat zijn er dus 276 minder. Daarnaast is het wel zo, dat er tussen 17.30 uur en 10.00 uur nog 443 betaalde parkeerplaatsen beschikbaar komen waar vergunninghouders binnen het tijdsblok (17.30 – 10.00 uur) ook gebruik van mogen maken. ,,In totaal zijn er in de avonduren dus 1593 plaatsen beschikbaar voor vergunninghouders," zo laat verkeerswethouder Ankie Smit (GroenLinks) desgevraagd weten. Momenteel wordt er in de binnenstad actie gevoerd en zijn er bijna 900 handtekeningen opgehaald, die aan de wethouder zullen worden overhandigd. Daarnaast circuleert er een 'prent' van Maartje Verhoek (studio Apekrul), waarin aandacht voor de parkeersituatie wordt gevraagd.
05-03-2020: De klachten over de parkeercontroles in Zierikzee zijn van alle tijden. Wie herinnert zich deze cartoon van Arie Roon nog (2015)

05-03-2020: Wethouder neemt volgende week honderden handtekeningen in ontvangst.
Op donderdag 12 maart overhandigt Monique Stuut de handtekeningen die zij heeft verzameld tegen het Zierikzeese parkeerbeleid aan wethouder Ankie Smit in de hoop dat die zorgen voor meer parkeerplaatsen voor bewoners van de Zierikzeese binnenstad.
Wethouder Smit zegt zich bewust te zijn van een zeker parkeerprobleem in Zierikzee. Ze heeft aangegeven open te staan voor een oplossing.

Mensen die nog geen handtekening hebben kunnen zetten en dat wel willen kunnen tot en met 10 maart contact opnemen via: 

of via
05-03-2020: In de gemeenteraadsvergadering komt het CDA met de motie: Parkeren Schouwen-Duiveland waarin zij het college van burgemeester en wethouders verzoekt:
ï‚· Het strandvignet ook voor 2020 aan inwoners aan te bieden;
ï‚· Te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is een eiland breed parkeervignet tegen betaling ter
beschikking te stellen aan inwoners van Schouwen-Duiveland;
ï‚· Naar aanleiding van de resultaten van het parkeeronderzoek binnenstad Zierikzee te
onderzoeken welke mogelijkheden er met de invoer van een vignet zijn om de parkeerdruk op vergunningsplaatsen te verkleinen. Dit te onderbouwen met parkeerdata en financiële scenario’s.
ï‚· De raad uiterlijk in september 2020 te informeren over de onderzoeksresultaten.

In reactie op de motie geeft Wethouder Ankie Smit aan dat het kijken naar het parkeerbeleid en de mogelijkheden die dat biedt voor parkeerregulering een interessante is. Daarbij zou je ook kunnen kijken om bewoners tegemoet te komen, Vooralsnog denk ze dan voor kort parkeren. Ze vindt dat het breed opgepakt moet worden. Er loopt nu onderzoek voor Zierikzee en in april komt de wethouder met de uitkomsten. Als ze nu alles uit handen laten vallen om dit te gaan onderzoeken lijkt haar niet de juiste weg. September 2020 lijkt haar niet haalbaar voor een dergelijk onderzoek. Ze raadt het af. 
De gegevens uit de enquete Zierikzee die in het najaar van 2019 was uitgezet worden nu geanalyseerd en in april wordt een bijeenkomst gehouden waarin de uitkomsten en ideeën worden gepresenteerd. Het is haar bekend dat er knelpunten zijn en dat is ook waarom dit onderzoek gedaan wordt naar de parkeergelegenheid in Zierikzee. In hoeverre daar een vignet aan helpt dat weet ze niet en kan ze ook niet nu overzien en kan ook niet in september worden opgeleverd. Wel is het Collega bereid dat te onderzoeken maar dan moet er gekeken worden naar de planning op termijn. 
Het strandvignet ligt moeilijk. Er is daar uitgebreid naar gekeken. Wat zij hierover kan toezeggen is dat er nog een ultieme poging gewaagd kan worden om dat te kunnen realiseren als daar genoeg draagvlak voor is binnen de raad. 

Voor: CDA, LSD, VVD en SGP
tegen: GroenLinks, PvdA, SP en D66

Deze motie is aangenomen door de gemeenteraad.
Op donderdag 12 maart om 11.00 uur overhandigt Monique Stuut op het gemeentehuis de handtekeningen die zij heeft verzameld tegen het Zierikzeese parkeerbeleid aan wethouder Ankie Smit in de hoop dat die zorgen voor meer parkeerplaatsen voor bewoners van de Zierikzeese binnenstad.
Mensen die nog geen handtekening hebben kunnen zetten en dat wel willen kunnen tot en met 10 maart contact opnemen via: 
www.facebook.com/monique.stuut.71
of via
info@zierikzee-Monumentenstad.nl
12-03-2020: 1003 Handtekeningen voor de wethouder van 'groep Stuut'
Op donderdag morgen zijn 1003 handtekeningen overhandigd aan wethouder Ankie Smit. De raad buigt zich pas over enkele maanden over een nog veel bredere enquête over het parkeerbeleid. Daarin worden de grieven en suggesties van de ‘groep Stuut’ meegenomen.
17-03-2020: De gemeente meldt op haar website:
"In verband met het grote aantal thuiswerkers vanwege het coronavirus zien we een hogere bezettingsgraad van de parkeerplaatsen in het centrum van Zierikzee voor vergunninghouders. Wij staan daarom tussen 17 maart en 6 april toe dat vergunninghouders betaalde parkeerplaatsen gebruiken.
De gemeente ziet dat veel bewoners gehoor geven aan deze oproep om thuis te werken en om sociale contacten te beperken i.v.m. het coronavirus. Het thuiswerken zorgt er echter voor dat in de binnenstad van Zierikzee de parkeerplaatsen voor vergunninghouders een nog hogere bezettingsgraad hebben dan op een ‘normale’ werkdag. Het beperken van sociale contacten zoals bijvoorbeeld horecabezoek zorgt er voor dat de betaalde parkeerplaatsen juist een lagere bezettingsgraad hebben. Deze situatie vraagt om een tijdelijke aanpassing van het parkeerbeleid. Het overgrote deel van de betaalde parkeerplaatsen in de binnenstad van Zierikzee wordt tussen 17 maart en 6 april ook 24 uur per dag ook beschikbaar gesteld aan vergunninghouders.
Let op! Voor de parkeerplaats Gasthuisboomgaard geldt deze tijdelijke regel niet. Op deze parkeerplaats moet gewoon worden betaald.

VERVOLG PARKEERENQUÊTE
Momenteel worden de uitkomsten geanalyseerd door een verkeerskundig bureau. Dit bureau heeft de enquête over het parkeerbeleid ook opgezet en uitgevoerd eind 2019. Op basis daarvan wordt bekeken of er mogelijkheden zijn om het parkeren in het centrum van Zierikzee anders te organiseren, daarvoor wordt dan ook een nieuw parkeerbeleid opgesteld. Het streven is de resultaten medio april te presenteren aan geïnteresseerden. In verband met het coronavirus moeten we wel een voorbehoud maken over het doorgaan van deze presentatie in april. We kijken of een andere (presentatie)vorm wellicht een mogelijkheid is. 

CORONA
Vanuit de overheid worden diverse maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Een van deze maatregelen is thuiswerken waar nodig en het beperken van sociale contacten. Veel bewoners gehoor geven aan deze oproep om thuis te werken en om sociale contacten te beperken. Het thuiswerken zorgt er echter voor dat in de binnenstad van Zierikzee de parkeerplaatsen voor vergunninghouders een nog hogere bezettingsgraad hebben dan op een ‘normale’ werkdag.
Het beperken van sociale contacten zoals bijvoorbeeld het bezoeken van de horeca zorgt er voor dat de betaalde parkeerplaatsen juist een lagere bezettingsgraad hebben. Deze situatie vraagt om tijdelijke aanpassing van het parkeerbeleid.
Het overgrote deel van de betaalde parkeerplaatsen in de binnenstad van Zierikzee wordt tot en met woensdag1 juli 24 uur per dag beschikbaar gesteld aan vergunninghouders.

Let op! Voor de parkeerplaats Gasthuisboomgaard gelden deze tijdelijke regels niet/

NIEUW PARKEERBELEID

Om zoekverkeer en onnodige verkeersbewegingen in de oude binnenstad tegen te gaan heeft de gemeente Schouwen-Duiveland met ingang van juli 2021 het parkeren 24/7 in principe toebedeeld aan vergunninghouders.

Om bezoekers te kunnen ontvangen zijn er, op loopafstand van de binnenstad, vier mooie grote parkeerplaatsen (P1, 2, 3 en 4) aangelegd, waarop het parkeren geheel GRATIS is. De parkeerplaatsen zijn te vinden via een P-route en digitale signalering zodat u van tevoren kunt zien of de parkeerplaats vol is of niet.


Op de parkeerplaatsen Gasthuisboomgaard en Mosselboomgaard (met uitzondering voor plaatsen voor vergunninghouders) in de binnenstad is betaald parkeren van maandag tot en met zaterdag van 10.00-17.30 uur. Het tarief voor deze parkeerbelasting bedraagt € 2,00 per uur.
Op deze betaalde parkeerplaatsen is real-time parkeren, maar uiteraard blijft het ook gewoon mogelijk een parkeerkaartje te kopen voor achter de voorruit.

Het real-time parkeren gaat via een app op de mobiele telefoon en het voordeel is dat u alleen betaald voor de daadwerkelijk geparkeerde tijd (real-time). Om gebruik te kunnen maken van de service moet u zich eenmalig aanmelden op de site van een van de providers die het 'real-time parkeren' in de gemeente mogelijk maken.


Ook het gebruik van de parkeervergunning wordt aangescherpt:

Vergunninghouders die in het gebied wonen of daar een bedrijf hebben hoeven maar een parkeervergunning maar 1 keer aan te vragen. Daarna wordt een factuur automatisch toegestuurd. Na betaling wordt uw vergunning verlengd.

Bewoners en ondernemers kunnen maximaal 1 vergunning aanvragen per adres in 2021.

De uitgegeven 2e vergunningen blijven van kracht in 2021, maar er worden geen nieuwe 2e vergunningen meer verstrekt. Een nieuwe 2e vergunning wordt niet meer uitgegeven.

Vanaf 1 januari 2022 worden er geen 2e vergunningen meer verstrekt.


Voor bezoek kan de vergunninghouder een digitale kraskaart kopen. Daarmee kan geparkeerd worden  in het gebied voor vergunninghouders met uitzondering van de parkeerplaats Gasthuisboomgaard.


Er kunnen elk jaar 25 digitale kraskaarten a €2,50 per stuk gekocht worden per tijdvak:

07.00 - 13.00 uur

13.00 - 19.00 uur

19.00 - 07.00 uur


AANVRAGEN

digitaal, online

telefonisch, (0111) 452 254. Dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.


De oude papieren kraskaarten zijn per 01-07-2021 niet meer geldig. Oude kraskaarten kunnen ingewisseld worden bij de gemeente Schouwen-Duiveland. De waarde van deze kaarten krijgt u van de gemeente retour.


Verder keert ook de blauwe zone terug in de oude binnenstad.

De parkeerplaats aan de Balie nabij de Sint Lievensmonstertoren en de Varreput is bestemd voor vergunninghouders, maar langs de rijbaan zijn 11 parkeerplaatsen ingesteld als 'blauwe zone' van maximaal 1 uur. De blauwe zone is gekoppeld aan de tijdvensters van het betaald parkeren. Na de eindtijd kunnen deze worden gebruikt om gratis te parkeren.


De parkeerplaats aan de Nieuwe Bogerdstraat nabij de Nieuwe Haven is bestemd voor vergunninghouders, maar 3 parkeerplaatsen zijn ingesteld als 'blauwe zone' van maximaal 1 uur. Deze blauwe zone van maximaal 1 uur is gekoppeld aan de tijdvensters van het betaald parkeren.

Na de invoering zijn het leden van ondernemersvereniging InZzee die in de media (PZC en WereldRegio) klagen over dit nieuwe beleid: "Klanten kunnen geen parkeerplek meer vinden, laden en lossen is een probleem en het regent boetes".

BUURTBEWONERS IN DE BRES VOOR MEER PARKEERGELEGENHEID
Buurtbewoners van de Hoofdpoortstraat en omliggende straten zijn in bezwaar gekomen. Voor hen is het op 4 februari 2022 gestart met een enquête. In 10 dagen tijd leverde deze enquete 405 reacties op.
Er werd Facebook Groepspagina gestart (Parkeerbeleid Zierikzee 2022) om groepsleden te informeren. Wereldregio en PZC schreven er over. Het resultaat van de enquête werd op 14 februari 2022 naar de gemeenteraadsleden gestuurd. Op 14 februari 2022 volgde een Petitie die in 10 dagen tijd 210 handtekeningen opleverde. De inhoud van de Petitie is per e-mail & voorzien van een aantal bijlagen waaronder een op persoonlijke titel geschreven document op 2op 22 februari 2022 naar de gemeenteraad gestuurd.
Op 23 februari 2022 kwam er een Raadsbrief Parkeerbeleid, met daarin een aantal voorgenomen maatregelen, voorzien van een bijlage, (nieuwe indeling P4 met name voor Vergunninghouders). 
In de raadsvergadering van donderdag 24 februari 2022 werd over het resultaat van de Petitie en Enquête niet gesproken, wel over twee moties: een van D66 (meteen voor 1 april noodzakelijke maatregelen nemen! P4 voorlopig alleen voor Inwoners) en een van LSD/GroenLinks (o.a. voortbordurend op Raadsbrief 23 februari 2022, specifiek gericht op Vergunninghouders en wordt over extra Parkeerdek). Na een stemmingsronde is de motie van D66 weggestemd en is de motie van LSD/Groen Links aangenomen. Een en ander werd vastgelegd in een raadsbrief van 8 maart 2022,
zijnde de uitvoering en planning van de vastgestelde Motie LSD 24/2/22.


- Ikheberdepin.nl

- Bezwaar Parkeerbeleid 2022

24-02-2022: PASJE ZUIDHAVENPOORT

De gemeenteraad heeft besloten dat bewoners van het Havenkwartier een eigen pasje krijgen als kortste weg naar de parkeerterreinen aan de andere kant van het bruggetje krijgen. Deze maatregel moet de grootste druk wegnemen op de beperkte parkeerruimte voor vergunninghouders in het centrum. Dit naar aanleiding van een motie van coalitiepartijen LSD, GroenLinks, SGP en CDA. Als het goed werkt, zou het pasje in een later stadium kunnen worden vervangen door een automatisch systeem van kentekenregistratie ter voorkoming van het doorgeven van de pasjes. 

Verder heeft het college van B en W besloten de helft (negentig plaatsen) van het parkeerterrein P4 Hoofdpoort te reserveren voor vergunninghouders. Dat moet gebeuren voor het toeristisch hoogseizoen losbarst. Wethouder Ankie Smit denkt bovendien met een andere inrichting van het terrein nog eens 125 extra plaatsen te kunnen creëren. Een tegenvoorstel van D66 samen met VVD en SP om het volledige terrein aan de Hoofdpoortstraat exclusief toe te wijzen voor bewoners van de binnenstad kreeg onvoldoende steun.

11-03-2022:

In de wekelijkse informatierubriek van de gemeente verschijnt:


Parkeren in Zierikzee, waar zijn wij momenteel mee aan de slag?

Er is in 2021 en 2022 veel veranderd voor inwoners en ondernemers in het centrum. Bij het invoeren van nieuwe maatregelen houden we onze ogen en oren open. Dat doen we niet alleen. We hebben handhavers maar ook een klankbordgroep parkeren binnenstad Zierikzee die signalen opvangt. We luisteren naar uw opmerkingen. Maar we moeten wel zoeken naar een gemeenschappelijk belang. Dat is balanceren. Wat de 1 verbetering vindt is voor de ander een achteruitgang. We proberen bij te sturen waar mogelijk en zo snel mogelijk. In deze korte rubriek houden we u op de hoogte waar wij momenteel mee aan de slag zijn. 

Wat gaan we doen?

Herinrichting Hoofdpoortstraat (P4)
Eind april veranderen we 90 gewone parkeerplaatsen op parkeerterrein Hoofdpoortstraat in vergunninghoudersparkeerplaatsen. De busstroken op dit parkeerterrein wijzigen we in 32 gewone parkeerplaatsen. Ook realiseren we aan de rand van dit terrein langs het water (op het wegedeel) nog eens plusminus 17 parkeerplekken. Voor we aan de slag kunnen met deze werkzaamheden moeten we een vergunning aanvragen. Op 17 maart publiceren wij dit besluit. Daarna heeft iedereen nog 6 weken de gelegenheid om bezwaar te maken op de vergunning. 

Stad uitrijden via Zuidhavenpoort
We hopen de bewoners van een deel van het Havenkwartier en een deel van de Oude Haven in april een toegangspas aan te kunnen bieden voor de Zuidhavenpoort. Zodat ze makkelijker gebruik kunnen maken van parkeerterrein ‘s-Heer Lauwendorp. Met deze pas kunnen zij de stad uit via de Zuidhavenpoort. Het plan wordt eind maart aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd en begin april uitgerold. 


Waar denken we over na?

• Toegangssysteem met kentekenherkenning
De gemeenteraad heeft ons ook gevraagd om een toegangssysteem met kentekenherkenning te realiseren voor inwoners en ondernemers in het centrum. Dit vraagt meer onderzoek. We moeten dan toestemming krijgen van het Openbaar Ministerie (OM). Tenslotte moeten we personen die overtreden ook een boete kunnen opleggen. We proberen eind april een voorstel aan het college van burgemeester en wethouders aan te bieden. 


Uitbreiding parkeercapaciteit voor Zierikzee
Ook werken we aan een plan waarin we opties opnemen voor het uitbreiden van de parkeermogelijkheden in en rond Zierikzee. Het is de bedoeling het plan tijdens de behandeling van de kadernota (eind juni) aan de gemeenteraad voor te leggen. 

10-03-2022:

De PZC meldt dat de gemeente aan het inventariseren is hoeveel inwoners er een pasje krijgen om met hun auto door de Zuidhavenpoort te kunnen rijden, zodat ze sneller het parkeerterrein aan 's Heer Lauwendorp kunnen bereiken. Dit naar aanleiding van een nieuw parkeerbeleid in de binnenstad waarbij  parkeerplaatsen voor bewoners op de parkeerplaats P4 Hoofdpoortstraat ontoereikend blijken.

Een actiegroep van inwoners onder de naam Ik heb er de P in eiste dat er nog voor 1 april meer parkeerplaatsen in het centrum van Zierikzee zouden bijkomen.

Wethouder Ankie Smit laat weten dat er eind april wél 49 extra parkeerplaatsen op het terrein P4 aan de Hoofdpoortstraat kunnen worden gemaakt. Daarvoor worden de bestaande busstroken opgeofferd. Daarnaast is de gemeente bezig om meer plekken - 90 extra - alleen voor vergunninghouders beschikbaar te stellen. Dat gebeurt ook voor het eind van volgende maand. Wethouder Smit verwacht dat inwoners nog in april een pasje ontvangen.


Opmerkelijk: Inwoners Nieuwe Haven krijgen een pasje voor Zuidhavenpoort om de stad via deze wijze te verlaten (naar park.plaats Lauwendorp) Is die poort niet afgesloten omdat diezelfde inwoners klaagden over het verkeer wat de stad via die poort verliet?

Naar aanleiding van dit artikel zijn we zondag eens in deze buurt gaan kijken. Er waren 's middags 12 vrije parkeerplaatsen aan de Oude Haven en na genoeg een volledig lege parkeerplaats aan 's Heer Lauwendorp beschikbaar.

Als je bijvoorbeeld de loopafstand in de Noord (Verrenieuwstraat, Rode Dorp, Steiltjesstraat, Hem , Watermolen etc) neemt indien alle parkeerplaatsen in de directe omgeving niet meer beschikbaar zijn en bent aangewezen op het Jannewekken en Gasthuisboomgaard, afgezet tegen de loopafstand parkeerplaats 's Heer Lauwendorp-Nieuwe Haven, dan kom je uit ter hoogte van de Kapellestraat (ruim voorbij café de Biet). Overigens is diezelfde afstand vergelijkbaar van Parkeerplaats P4 Hoofdpoort tot ongeveer Venkelstraat.


#wijzijnevendewegkwijt

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

17-03-2022:  TE WEINIG VRIJE PLAATSEN?

Vandaag, donderdag 17 maart 2022, hebben we tijdens de weekmarkt omstreeks 14.00 uur de parkeermogelijkheden aan de Oude Haven, Nieuwe Haven, P4 Hoofdpoort en Parkeerplaats 's Heer Lauwendorp bekeken. Hierbij viel op:

- Oude Haven: 31 vrije parkeerplaatsen

- Nieuwe Haven: 17 vrije parkeerplaatsen

- 's Heer Lauwendorp: slechts 3 geparkeerde auto's

- P4 Hoofdpoort: 26 vrije parkeerplaatsen

 

Gezien het aankomend toeristenseizoen is het creëren van meer parkeergelegenheid op P4 Hoofdpoort wel noodzakelijk. Vraag is wel dat als daarvoor de BUS-stroken worden opgeofferd, waar de bussen dan geparkeerd kunnen worden. Zij maken immers gebruik van deze stroken om passagiers van vaartochten in- en uit te laten stappen. Op 9 oktober 2021 werden wij er door buschauffeurs op geattendeerd dat er met enige regelmaat geparkeerde auto's op de stroken staan. (www.zierikzee-monumentenstad.nl/black-spots)


Met uitgifte van pasjes voor de Zuidhavenpoort (voor buurtbewoners met een auto die daarvan gebruik wensen te maken) ondergraaft de gemeente in feite haar eigen parkeerbeleid en verkeerscirculatieplan (het autoluw maken van de binnenstad).

P1 is door de gemeente namelijk aangewezen als hoofdingang voor Zierikzee, waarbij voetgangers wandelend door de Zuidhavenpoort de stad kunnen betreden en op deze wijze kunnen genieten van het schitterende poortencomplex.


Om te zien wat het uiteindelijke resultaat is van het aantal beschikbare vrije parkeerplaatsen hebben we de situatie nogmaals bekeken in de nacht van donderdag 17 op vrijdag 18 maart 2022, omstreeks 00.15 uur:

- Oude Haven: 4 vrije parkeerplaatsen

- Nieuwe Haven: geen vrije parkeerplaatsen

- 's Heer Lauwendorp: slechts 2 geparkeerde auto's

- P4 Hoofdpoort: 31 vrije parkeerplaatsen (met name rechts achterin)


Hierbij moet wel aangetekend worden dat op P4 Hoofdpoort 15 auto's op de BUS-stroken geparkeerd stonden en dat restaurant Auberge Martime en café de Banjaard beiden 2 (dus in totaal 4) parkeerplaatsen hebben ingenomen voor (tijdelijke) uitbreiding van hun terras en twee plaatsen tijdelijk als opslag gebruikt wordt voor renovatie van een woning.


  • Kennelijk is er voldoende parkeergelegenheid, maar ligt de piek rond 18.00 uur wanneer winkelpersoneel nog niet huiswaarts is gekeerd en buurtbewoners thuiskomen van het werk.
  • Hoeveel pasjes zijn er sinds plaatsing van de paal al uitgegeven?
  • Hoeveel vergunninghouders gaan hun voertuig daadwerkelijk parkeren op parkeerplaats 's Heer Lauwensdorp na uitgifte van pasjes, de afstand blijft immers hetzelfde (met of zonder pasje).
  • Hoe kan misbruik van het pasje door buurtbewoners die het pasje enkel gaan gebruiken om de stad via de Zuidhavenpoort verlaten worden tegengegaan?
  • Wat zijn de kosten wanneer in een later stadium de pasjes worden vervangen door een automatisch systeem van kentekenregistratie ter voorkoming van het doorgeven van de pasjes als het maar om slechts enkele auto's gaat die uiteindelijk op P 's Heer Lauwendorp gaan parkeren, al dan niet na uitbreiding van P4 Hoofdpoort?


Gezien bovenstaande rijst de vraag: Is een pasje voor de Zuidhavenpoort echt noodzakelijk/zinvol?

Wij hebben deze vraag via de e-mail gesteld aan wethouder Ankie Smit, de gemeenteraad en indieners van de motie voor het pasje: coalitiepartijen LSD, GroenLinks, SGP en CDA.

Op 25 maart 2022 antwoord ontvangen dat dit bericht op de lijst ingekomen stukken van de gemeenteraad is geplaatst voor de gemeenteraadsvergadering van 28 april 2022. Het voorstel voor de gemeenteraad is: Aannemen voor kennisgeving.

DATUM & TIJD OUDE HAVEN LAUWENDORP NIEUWE HAVEN P4 HOOFDPOORT
17-03 14.00 uur 31 plekken vrij 3 auto's 17 plekken vrij 26 plekken vrij 12 auto's op bus
18-03 00.15 uur 4 plekken vrij 2 auto's 0 plekken vrij 31 plekken vrij 15 auto's op bus
21-03 23.45 uur 2 plekken vrij 4 auto's 2 plekken vrij 23 plekken vrij 8 auto's op bus
22-03 10.00 uur 26 plekken vrij 2 auto's 16 plekken vrij 26 plekken vrij 10 auto's op bus
22-03 17.45 uur 21 plekken vrij 3 auto's 2 plekken vrij 64 plekken vrij 11 auto's op bus
23-03 00.30 uur 4 plekken vrij 5 auto's 1 plek vrij 56 plekken vrij 18 auto's op bus
23-03 13.40 uur 25 plekken vrij 3 auto's 4 plekken vrij 40 plekken vrij 8 auto's op bus + 1 bus
24-03 00.45 uur 3 plekken vrij 4 auto's 3 plekken vrij 44 plekken vrij 20 auto's op bus
26-03 17.40 uur 22 plekken vrij 5 auto's 2 plekken vrij 35 plekken vrij 20 auto's op bus
27-03 00.45 uur 6 plekken vrij 4 auto's 1 plek vrij 18 plekken vrij 23 auto's op bus
27-03 17.40 uur 23 plekken vrij 3 auto's 1 plek vrij 31 plekken vrij 20 auto's op bus
Nieuwe situatie (..) verg.houders. BOLWERK
19-05 00.15 uur 14 plekken vrij 4 auto's 3 plekken vrij 56 plekken vrij 1 plek vrij
20-05 00.30 uur 8 plekken vrij 2 auto's 2 plekken vrij 60 plekken vrij 2 plekken vrij
22-05 01.00 uur 18 plekken vrij 6 auto's 2 plekken vrij 35 plekken vrij (!8) 3 plekken vrij
26-05 15.30 uur 29 plekken vrij 2 auto's 3 plekken vrij 46 plekken vrij (39) 4 plekken vrij
15-06 00.15 uur 10 plekken vrij 4 auto's 0 plekken vrij 56 plekken vrij (25) 0 plekken vrij
26-06 23.30 uur 10 plekken vrij 5 auto's 0 plekken vrij 70 plekken vrij (29) 3 plekken vrij
23-07 23.30 uur 11 plekken 3 auto's 2 plekken vrij 49 plekken vrij (18) 1 plek vrij
25-07 10.45 uur 22 plekken vrij 3 auto's 17 plekken vrij 77 plekken vrij (52) 1 plek vrij
30-07 11.30 uur 24 plekken vrij 5 auto's 12 plekken vrij 42 plekken vrij (34) 3 plekken vrij
01-08 14.15 uur 30 plekken vrij 3 auto's 13 plekken vrij 36 plekken vrij (34) 3 plekken vrij
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

We hebben nu een aantal ijkmomenten gehad (t/m 23 maart 2022)

Op P4 Hoofdpoort zijn in totaal 226 plekken vrij, min 74 geparkeerde voertuigen op de BUS-strook = 152 plekken vrij : 6 ijkmomenten willekeurig op de dag = 25/26 plekken vrij voor algemeen parkeren.


CONCLUSIE

  1. Maak de parkeerplaats vergunninghouders-parkeren (en dus ook voor gasten met een digitale kraskaart), al dan niet met 25/26 plekken voor algemeen parkeren.
  2. Laat de BUS-stroken intact, ivm vaartochten (voor mensen die slecht ter been zijn)
  3. Plaats nog een of meerdere lichtmasten in de hoek rechts achterin (het is daar 's avond en 's nachts redelijk donker)
  4. Geef geen Zuidhavenpoort-pasjes uit, want dat is gezien bovenstaande onnodig.

KRITIEK

Op 23 maart 2022 werden wij benaderd door een ondernemer die zitting heeft in een klankbordgroep van de gemeente mbt tot het parkeren in Zierikzee. Deze ondernemer vindt dat wij "een hoop info" over het parkeren op onze site zetten en dat wij hierover "erg negatief" schrijven. We zouden "de waarheid" moeten schrijven en we moeten "oppassen met wat we schrijven".

De klankbordgroep van bewoners en ondernemers is bezig om met de gemeente punten waar het niet goed gaat te bespreken. Binnenkort worden er dingen veranderd. De ondernemer uitte de zorg over het feit waar klanten hun voertuig moeten parkeren en verder werd als aanvulling aangegeven dat bewoners na het uitladen van boodschappen hun auto niet kwijt kunnen.

In dit gesprek hebben we aangegeven dat wij niets anders hebben gedaan dan een opsomming van feiten uit eigen waarneming, vragen gesteld aan de gemeente en een de gemeente een suggestie meegegeven. Kennelijk haalt de ondernemer de woorden "negatief" en "kritisch" door elkaar.


Als proef op de som (stel dat de inwoner op dit moment de boodschappen aan het uitladen is en daarna zijn voertuig in de buurt wenst te parkeren) zijn we direct na die gesprek rond 13.40 uur de parkeerlocaties afgegaan:

Oude Haven: 25 plekken vrij

Lauwendorp: 3 geparkeerde auto's

Nieuwe Haven: 4 plekken vrij

P4 Hoofdpoort: 40 plekken vrij, 8 auto's en 1 autobus op BUS-strook


Ook een lid van de groep gedupeerden en actiegroep IkheberdePin.nl uitte zijn frustratie over onze stichting op facebook (dit bericht werd later ingetrokken). In een andere reactie werd door deze groep aangegeven dat zij het jammer vinden dat er alleen een lans gebroken wordt voor vergunninghouders, maar dat we voorbijgaan aan inwoners (+familie/bezoekers van inwoners). Ook het schrappen van meer dan 200 2e vergunningen.

De actiegroep pleit voor een beleid waarbij de Hoofdpoortstraat alleen beschikbaar is tbv inwoners & hun (kraskaarten)bezoekers en niet alleen voor vergunninghouders.


Op verzoek van een bewoner van de Hoofdpoortstraat, om eens in het weekend rond 17.45 uur te komen kijken wanneer het probleem van een overvolle parkeerplaats goed zichtbaar is, hier op zaterdag 26 maart 2022 om 17.40 uur gekeken. Op weg daar naartoe stond op het digitale signaleringsborden op de Laan van St. Hilaire vermeld dat P4 Hoofdpoort voor zowel auto's als bussen vol is.

Op de parkeerplaats P4 waren 35 plekken vrij en stonden 20 voertuigen geparkeerd op de BUS-strook.

Overigens waren er op de Oude Haven 22 plekken vrij; op de Nieuwe Haven 2 plekken vrij en stonden er 5 auto's geparkeerd op parkeerplaats Lauwendorp.


Op zondag 27 maart 2022 om 17.40 uur waren er op de parkeerplaats P4 waren 31 plekken vrij en stonden 20 voertuigen geparkeerd op de BUS-strook.

Overigens waren er op de Oude Haven 23 plekken vrij; op de Nieuwe Haven 1 plek vrij en stonden er 3 auto's geparkeerd op parkeerplaats Lauwendorp.

UITBREIDING TERRASSEN VERDWIJNEN

In de media verschijnt op 25 maart 2022 het bericht dat de horeca op Schouwen-Duiveland voor 15 april de terrassen weer moet terugbrengen tot de oorspronkelijke omvang. Nu de landelijke coronamaatregelen van de baan zijn, is er ook geen reden de tijdelijke verruiming nog langer te handhaven, vindt de gemeente.

PLAN PARKEERDEK LIJKT IN VERGEVORDERD STADIUM

Op 1 april 2022 plaatst WereldRegio een artikel waarin wordt aangegeven dat het algemeen bekend is dat er in verkiezingstijd al een meerderheid van de gemeenteraad enthousiast was over een parkeerdek aan de Hoofdpoortstraat. Maar dat de plannen getuige een artist impression al zo ver zijn, wel erg voortvarend klinkt. Initiatiefnemer Robbert Lievense (Leefbaar) haast zich te melden dat er nog geen besluit is genomen, maar zegt het te betreuren dat de impressie op de redactie van WereldRegio terecht is gekomen. Uit een vertrouwelijk rapport blijken met name de kosten mee te vallen omdat het dek wordt gecombineerd met bedrijven. Zichtbaar is het logo van Media Markt en Decathlon. Ook McDonald’s zou interesse hebben. Tegelijkertijd blijft het een kwetsbare omgeving om een parkeerdek aan te leggen. De raad doet er naar verwachting in juni een uitspraak over.

Lievense: ,,Nu wordt ten onrechte de indruk gewekt dat alles in kannen en kruiken is. Dat is niet zo’’. Het CDA is eerder ook akkoord gegaan met de plannen maar bedong wel een inspraak van de burgers. ,,Die komt er zeker”, aldus Lievense. ,,Maar dan is het goed als mensen een beeld hebben van wat er mogelijk gaat komen.” In het onderzoek wordt ook bekeken of een parkeerdek ook op andere plaatsen aangelegd kan worden.

11-04-2022 Tijdens de vergadering Commissie Ruimte en Economie geeft wethouder Ankie Smit aan dat zij een mail heeft ontvangen van de Klankbordgroep waarin men aangeeft dat het allemaal te lang duurt. Morgen heeft de wethouder met de klankbordgroep weer overleg. Verder geeft ze aan dat aanpassing van de bebording langer heeft geduurd dan verwacht. De bebording op de Hoofdpoortstraat is wel aangepast. Een bordenplan is aan de klankbordgroep voorgelegd. De communicatie is door onderbezetting niet wat het moet zijn. Er is extra capaciteit ingezet om achterstand in vragen af te handelen. Er ligt een concept evaluatierapport en dat wordt morgen met elkaar gedeeld.

In de klankbordgroep is gesproken de plaatsen voor vergunninghouders uit te breiden, danwel de hele parkeerplaats om te vormen tot vergunninghouders. Ook zijn er signalen dat de klankbordgroep zich niet serieus genomen voelt omdat ze soms informatie mist. Ook dit wordt morgen besproken.

19-05-2022: Inmiddels is de parkeerplaats aan de Hoofdpoortstraat heringericht. Er is een keurige voetgangersstrook op het wegdek aangebracht, evenals een busstrook. Op de oude busstroken zijn parkeervakken gemaakt (16 en 17 plaatsen) evenals aan de buitenkant langs het water. Verder is aan de rechterzijde een gedeelte gemaakt speciaal voor vergunninghouders. De verlichting rechts achterin is nog niet aangepast.

26-05-2022: Hemelvaartdag. Tussen 15.00 en 15.30 uur geconstateerd:

- Oude Haven: 29 plekken vrij

- parkeerplaats 's Heer Lauwendorp: 2 auto's van vergunninghouders en 4 van toeristen

- Nieuwe Haven: 3 plekken vrij

- Bolwerk 4 plekken vrij

- parkeerplaats P-4 Hoofdpoort: 46 plekken vrij. Een beveiligingsbedrijf (2 man) was aanwezig om enkel vergunninghouders toegang te geven tot de twee vergunninghouders gemarkeerde plekken.


14-07-2022: NIEUW PARKEERBELEID LEIDT TOT DREMPELS EN BLOEMBAKKEN

Met het uittrekken van een bedrag van €460.000 willen burgemeester en wethouders uittrekken om de verkeersveiligheid op het eiland te verbeteren. Hierbij wordt in het bijzonder gedacht aan de Hageweg in Bruinisse, de Kloosterweg in Burgh-Haamstede en de Julianastraat in Zierikzee. Ook wordt het geld gebruikt om verkeersremmende maatregelen te nemen in Zierikzee. Daar wordt volgens bewoners flink harder gereden nu er de nodige parkeerplaatsen opgeofferd zijn. Dat nodigt blijkbaar uit om extra gas te geven. 

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

30-07-2022: Zaterdag, kermis. Tussen 11.00-11.45 uur geconstateerd:

- Oude Haven: 24 plekken vrij

- parkeerplaats 's Heer Lauwendorp: 5 auto's van vergunninghouders

- Nieuwe Haven: 12 plekken vrij

- Bolwerk 3 plekken vrij

- parkeerplaats P-4 Hoofdpoort: 42 plekken vrij, waarvan 34 op vergunninghouders plaatsen. Regelmatig en ook nu staan enkele buitenlandse auto's (zonder vergunning) op vergunninghouders plaatsen.


Een toezichthouder was aanwezig om vergunninghouders toegang te geven tot de twee vergunninghouders gemarkeerde plekken.

Ondanks dat er duidelijk 'GRATIS' (inclusief pijl rechtdoor) op het wegdek geschilderd staat, is het kennelijk voor toeristen niet duidelijk dat het gedeelte rechts voor vergunninghouders is.


Wellicht kan de gemeente, zoals dat ook aan het linker gedeelte voor vergunninghouders is gebeurd, de grote dikke dubbele witte streep bij de ingang iets meer naar voren te trekken, zodat toeristen optisch min of meer gedwongen worden rechtdoor te rijden.

Het is trouwens wel merkwaardig dat met een nieuw parkeerbeleid er op hoogtijdagen personeel op deze parkeerplaats ingezet moet worden om te voorkomen dat er geparkeerd wordt op vergunninghouders plaatsen.

 MEER INFORMATIE

artikel geplaatst: 13-02-2020
laatst gewijzigd: 01-08-2022

Share by: