dossier: parkeerbeleid
Vanuit de overheid worden diverse maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Een van deze maatregelen is thuiswerken waar nodig en het beperken van sociale contacten. Veel bewoners gehoor geven aan deze oproep om thuis te werken en om sociale contacten te beperken. Het thuiswerken zorgt er echter voor dat in de binnenstad van Zierikzee de parkeerplaatsen voor vergunninghouders een nog hogere bezettingsgraad hebben dan op een ‘normale’ werkdag.
NIEUW PARKEERBELEID
Om zoekverkeer en onnodige verkeersbewegingen in de oude binnenstad tegen te gaan heeft de gemeente Schouwen-Duiveland met ingang van juli 2021 het parkeren 24/7 in principe toebedeeld aan vergunninghouders.
Om bezoekers te kunnen ontvangen zijn er, op loopafstand van de binnenstad, vier mooie grote parkeerplaatsen (P1, 2, 3 en 4) aangelegd, waarop het parkeren geheel GRATIS is. De parkeerplaatsen zijn te vinden via een P-route en digitale signalering zodat u van tevoren kunt zien of de parkeerplaats vol is of niet.
Op de parkeerplaatsen Gasthuisboomgaard en Mosselboomgaard (met uitzondering voor plaatsen voor vergunninghouders) in de binnenstad is betaald parkeren van maandag tot en met zaterdag van 10.00-17.30 uur. Het tarief voor deze parkeerbelasting bedraagt € 2,00 per uur.
Op deze betaalde parkeerplaatsen is real-time parkeren, maar uiteraard blijft het ook gewoon mogelijk een parkeerkaartje te kopen voor achter de voorruit.
Het real-time parkeren gaat via een app op de mobiele telefoon en het voordeel is dat u alleen betaald voor de daadwerkelijk geparkeerde tijd (real-time). Om gebruik te kunnen maken van de service moet u zich eenmalig aanmelden op de site van een van de providers die het 'real-time parkeren' in de gemeente mogelijk maken.
Ook het gebruik van de parkeervergunning wordt aangescherpt:
Vergunninghouders die in het gebied wonen of daar een bedrijf hebben hoeven maar een parkeervergunning maar 1 keer aan te vragen. Daarna wordt een factuur automatisch toegestuurd. Na betaling wordt uw vergunning verlengd.
Bewoners en ondernemers kunnen maximaal 1 vergunning aanvragen per adres in 2021.
De uitgegeven 2e vergunningen blijven van kracht in 2021, maar er worden geen nieuwe 2e vergunningen meer verstrekt. Een nieuwe 2e vergunning wordt niet meer uitgegeven.
Vanaf 1 januari 2022 worden er geen 2e vergunningen meer verstrekt.
Voor bezoek kan de vergunninghouder een digitale kraskaart kopen. Daarmee kan geparkeerd worden in het gebied voor vergunninghouders met uitzondering van de parkeerplaats Gasthuisboomgaard.
Er kunnen elk jaar 25 digitale kraskaarten a €2,50 per stuk gekocht worden per tijdvak:
07.00 - 13.00 uur
13.00 - 19.00 uur
19.00 - 07.00 uur
AANVRAGEN
- telefonisch, (0111) 452 254. Dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.
De oude papieren kraskaarten zijn per 01-07-2021 niet meer geldig. Oude kraskaarten kunnen ingewisseld worden bij de gemeente Schouwen-Duiveland. De waarde van deze kaarten krijgt u van de gemeente retour.
Verder keert ook de blauwe zone terug in de oude binnenstad.
De parkeerplaats aan de Balie nabij de Sint Lievensmonstertoren en de Varreput is bestemd voor vergunninghouders, maar langs de rijbaan zijn 11 parkeerplaatsen ingesteld als 'blauwe zone' van maximaal 1 uur. De blauwe zone is gekoppeld aan de tijdvensters van het betaald parkeren. Na de eindtijd kunnen deze worden gebruikt om gratis te parkeren.
De parkeerplaats aan de Nieuwe Bogerdstraat nabij de Nieuwe Haven is bestemd voor vergunninghouders, maar 3 parkeerplaatsen zijn ingesteld als 'blauwe zone' van maximaal 1 uur. Deze blauwe zone van maximaal 1 uur is gekoppeld aan de tijdvensters van het betaald parkeren.
Na de invoering zijn het leden van ondernemersvereniging InZzee die in de media (PZC en WereldRegio) klagen over dit nieuwe beleid: "Klanten kunnen geen parkeerplek meer vinden, laden en lossen is een probleem en het regent boetes".
BUURTBEWONERS IN DE BRES VOOR MEER PARKEERGELEGENHEID
Buurtbewoners van de Hoofdpoortstraat en omliggende straten zijn in bezwaar gekomen. Voor hen is het op 4 februari 2022 gestart met een enquête. In 10 dagen tijd leverde deze enquete 405 reacties op.
Er werd Facebook Groepspagina gestart (Parkeerbeleid Zierikzee 2022) om groepsleden te informeren. Wereldregio en PZC schreven er over. Het resultaat van de enquête werd op 14 februari 2022 naar de gemeenteraadsleden gestuurd. Op 14 februari 2022 volgde een Petitie die in 10 dagen tijd 210 handtekeningen opleverde. De inhoud van de Petitie is per e-mail & voorzien van een aantal bijlagen waaronder een op persoonlijke titel geschreven document op 2op 22 februari 2022 naar de gemeenteraad gestuurd.
Op 23 februari 2022 kwam er een
Raadsbrief Parkeerbeleid, met daarin een aantal voorgenomen maatregelen, voorzien van een bijlage, (nieuwe indeling P4 met name voor Vergunninghouders).
In de raadsvergadering van donderdag 24 februari 2022 werd over het resultaat van de Petitie en Enquête niet gesproken, wel over twee moties: een van D66 (meteen voor 1 april noodzakelijke maatregelen nemen! P4 voorlopig alleen voor Inwoners) en een van LSD/GroenLinks (o.a. voortbordurend op Raadsbrief 23 februari 2022, specifiek gericht op Vergunninghouders en wordt over extra Parkeerdek). Na een stemmingsronde is de motie van D66 weggestemd en is de motie van LSD/Groen Links aangenomen. Een en ander werd vastgelegd in een raadsbrief van 8 maart 2022,
zijnde de uitvoering en planning van de vastgestelde Motie LSD 24/2/22.
24-02-2022: PASJE ZUIDHAVENPOORT
De gemeenteraad heeft besloten dat bewoners van het Havenkwartier een eigen pasje krijgen als kortste weg naar de parkeerterreinen aan de andere kant van het bruggetje krijgen. Deze maatregel moet de grootste druk wegnemen op de beperkte parkeerruimte voor vergunninghouders in het centrum. Dit naar aanleiding van een motie van coalitiepartijen LSD, GroenLinks, SGP en CDA. Als het goed werkt, zou het pasje in een later stadium kunnen worden vervangen door een automatisch systeem van kentekenregistratie ter voorkoming van het doorgeven van de pasjes.
Verder heeft het college van B en W besloten de helft (negentig plaatsen) van het parkeerterrein P4 Hoofdpoort te reserveren voor vergunninghouders. Dat moet gebeuren voor het toeristisch hoogseizoen losbarst. Wethouder Ankie Smit denkt bovendien met een andere inrichting van het terrein nog eens 125 extra plaatsen te kunnen creëren. Een tegenvoorstel van D66 samen met VVD en SP om het volledige terrein aan de Hoofdpoortstraat exclusief toe te wijzen voor bewoners van de binnenstad kreeg onvoldoende steun.

11-03-2022:
In de wekelijkse informatierubriek van de gemeente verschijnt:
Parkeren in Zierikzee, waar zijn wij momenteel mee aan de slag?
Er is in 2021 en 2022 veel veranderd voor inwoners en ondernemers in het centrum. Bij het invoeren van nieuwe maatregelen houden we onze ogen en oren open. Dat doen we niet alleen. We hebben handhavers maar ook een klankbordgroep parkeren binnenstad Zierikzee die signalen opvangt. We luisteren naar uw opmerkingen. Maar we moeten wel zoeken naar een gemeenschappelijk belang. Dat is balanceren. Wat de 1 verbetering vindt is voor de ander een achteruitgang. We proberen bij te sturen waar mogelijk en zo snel mogelijk. In deze korte rubriek houden we u op de hoogte waar wij momenteel mee aan de slag zijn.
Wat gaan we doen?
•
Herinrichting Hoofdpoortstraat (P4)
Eind april veranderen we 90 gewone parkeerplaatsen op parkeerterrein Hoofdpoortstraat in vergunninghoudersparkeerplaatsen. De busstroken op dit parkeerterrein wijzigen we in 32 gewone parkeerplaatsen. Ook realiseren we aan de rand van dit terrein langs het water (op het wegedeel) nog eens plusminus 17 parkeerplekken. Voor we aan de slag kunnen met deze werkzaamheden moeten we een vergunning aanvragen. Op 17 maart publiceren wij dit besluit. Daarna heeft iedereen nog 6 weken de gelegenheid om bezwaar te maken op de vergunning.
•
Stad uitrijden via Zuidhavenpoort
We hopen de bewoners van een deel van het Havenkwartier en een deel van de Oude Haven in april een toegangspas aan te kunnen bieden voor de Zuidhavenpoort. Zodat ze makkelijker gebruik kunnen maken van parkeerterrein ‘s-Heer Lauwendorp. Met deze pas kunnen zij de stad uit via de Zuidhavenpoort. Het plan wordt eind maart aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd en begin april uitgerold.
Waar denken we over na?
• Toegangssysteem met kentekenherkenning
De gemeenteraad heeft ons ook gevraagd om een toegangssysteem met kentekenherkenning te realiseren voor inwoners en ondernemers in het centrum. Dit vraagt meer onderzoek. We moeten dan toestemming krijgen van het Openbaar Ministerie (OM). Tenslotte moeten we personen die overtreden ook een boete kunnen opleggen. We proberen eind april een voorstel aan het college van burgemeester en wethouders aan te bieden.
Uitbreiding parkeercapaciteit voor Zierikzee
Ook werken we aan een plan waarin we opties opnemen voor het uitbreiden van de parkeermogelijkheden in en rond Zierikzee. Het is de bedoeling het plan tijdens de behandeling van de kadernota (eind juni) aan de gemeenteraad voor te leggen.
10-03-2022:
De PZC meldt dat de gemeente aan het inventariseren is hoeveel inwoners er een pasje krijgen om met hun auto door de Zuidhavenpoort te kunnen rijden, zodat ze sneller het parkeerterrein aan 's Heer Lauwendorp kunnen bereiken. Dit naar aanleiding van een nieuw parkeerbeleid in de binnenstad waarbij parkeerplaatsen voor bewoners op de parkeerplaats P4 Hoofdpoortstraat ontoereikend blijken.
Een actiegroep van inwoners onder de naam Ik heb er de P in eiste dat er nog voor 1 april meer parkeerplaatsen in het centrum van Zierikzee zouden bijkomen.
Wethouder Ankie Smit laat weten dat er eind april wél 49 extra parkeerplaatsen op het terrein P4 aan de Hoofdpoortstraat kunnen worden gemaakt. Daarvoor worden de bestaande busstroken opgeofferd. Daarnaast is de gemeente bezig om meer plekken - 90 extra - alleen voor vergunninghouders beschikbaar te stellen. Dat gebeurt ook voor het eind van volgende maand. Wethouder Smit verwacht dat inwoners nog in april een pasje ontvangen.
Opmerkelijk: Inwoners Nieuwe Haven krijgen een pasje voor Zuidhavenpoort om de stad via deze wijze te verlaten (naar park.plaats Lauwendorp) Is die poort niet afgesloten omdat diezelfde inwoners klaagden over het verkeer wat de stad via die poort verliet?
Naar aanleiding van dit artikel zijn we zondag eens in deze buurt gaan kijken. Er waren 's middags 12 vrije parkeerplaatsen aan de Oude Haven en na genoeg een volledig lege parkeerplaats aan 's Heer Lauwendorp beschikbaar.
Als je bijvoorbeeld de loopafstand in de Noord (Verrenieuwstraat, Rode Dorp, Steiltjesstraat, Hem , Watermolen etc) neemt indien alle parkeerplaatsen in de directe omgeving niet meer beschikbaar zijn en bent aangewezen op het Jannewekken en Gasthuisboomgaard, afgezet tegen de loopafstand parkeerplaats 's Heer Lauwendorp-Nieuwe Haven, dan kom je uit ter hoogte van de Kapellestraat (ruim voorbij café de Biet). Overigens is diezelfde afstand vergelijkbaar van Parkeerplaats P4 Hoofdpoort tot ongeveer Venkelstraat.
17-03-2022: TE WEINIG VRIJE PLAATSEN?
Vandaag, donderdag 17 maart 2022, hebben we tijdens de weekmarkt omstreeks 14.00 uur de parkeermogelijkheden aan de Oude Haven, Nieuwe Haven, P4 Hoofdpoort en Parkeerplaats 's Heer Lauwendorp bekeken. Hierbij viel op:
- Oude Haven: 31 vrije parkeerplaatsen
- Nieuwe Haven: 17 vrije parkeerplaatsen
- 's Heer Lauwendorp: slechts 3 geparkeerde auto's
- P4 Hoofdpoort: 26 vrije parkeerplaatsen
Gezien het aankomend toeristenseizoen is het creëren van meer parkeergelegenheid op P4 Hoofdpoort wel noodzakelijk. Vraag is wel dat als daarvoor de BUS-stroken worden opgeofferd, waar de bussen dan geparkeerd kunnen worden. Zij maken immers gebruik van deze stroken om passagiers van vaartochten in- en uit te laten stappen. Op 9 oktober 2021 werden wij er door buschauffeurs op geattendeerd dat er met enige regelmaat geparkeerde auto's op de stroken staan. (www.zierikzee-monumentenstad.nl/black-spots)
Met uitgifte van pasjes voor de Zuidhavenpoort (voor buurtbewoners met een auto die daarvan gebruik wensen te maken) ondergraaft de gemeente in feite haar eigen parkeerbeleid en verkeerscirculatieplan (het autoluw maken van de binnenstad).
P1 is door de gemeente namelijk aangewezen als hoofdingang voor Zierikzee, waarbij voetgangers wandelend door de Zuidhavenpoort de stad kunnen betreden en op deze wijze kunnen genieten van het schitterende poortencomplex.
Om te zien wat het uiteindelijke resultaat is van het aantal beschikbare vrije parkeerplaatsen hebben we de situatie nogmaals bekeken in de nacht van donderdag 17 op vrijdag 18 maart 2022, omstreeks 00.15 uur:
- Oude Haven: 4 vrije parkeerplaatsen
- Nieuwe Haven: geen vrije parkeerplaatsen
- 's Heer Lauwendorp: slechts 2 geparkeerde auto's
- P4 Hoofdpoort: 31 vrije parkeerplaatsen (met name rechts achterin)
Hierbij moet wel aangetekend worden dat op P4 Hoofdpoort 15 auto's op de BUS-stroken geparkeerd stonden en dat restaurant Auberge Martime en café de Banjaard beiden 2 (dus in totaal 4) parkeerplaatsen hebben ingenomen voor (tijdelijke) uitbreiding van hun terras en twee plaatsen tijdelijk als opslag gebruikt wordt voor renovatie van een woning.
- Kennelijk is er voldoende parkeergelegenheid, maar ligt de piek rond 18.00 uur wanneer winkelpersoneel nog niet huiswaarts is gekeerd en buurtbewoners thuiskomen van het werk.
- Hoeveel pasjes zijn er sinds plaatsing van de paal al uitgegeven?
- Hoeveel vergunninghouders gaan hun voertuig daadwerkelijk parkeren op parkeerplaats 's Heer Lauwensdorp na uitgifte van pasjes, de afstand blijft immers hetzelfde (met of zonder pasje).
- Hoe kan misbruik van het pasje door buurtbewoners die het pasje enkel gaan gebruiken om de stad via de Zuidhavenpoort verlaten worden tegengegaan?
- Wat zijn de kosten wanneer in een later stadium de pasjes worden vervangen door een automatisch systeem van kentekenregistratie ter voorkoming van het doorgeven van de pasjes als het maar om slechts enkele auto's gaat die uiteindelijk op P 's Heer Lauwendorp gaan parkeren, al dan niet na uitbreiding van P4 Hoofdpoort?
Gezien bovenstaande rijst de vraag: Is een pasje voor de Zuidhavenpoort echt noodzakelijk/zinvol?
Wij hebben deze vraag via de e-mail gesteld aan wethouder Ankie Smit, de gemeenteraad en indieners van de motie voor het pasje: coalitiepartijen LSD, GroenLinks, SGP en CDA.
Op 25 maart 2022 antwoord ontvangen dat dit bericht op de lijst ingekomen stukken van de gemeenteraad is geplaatst voor de gemeenteraadsvergadering van 28 april 2022. Het voorstel voor de gemeenteraad is: Aannemen voor kennisgeving.
DATUM & TIJD | OUDE HAVEN | LAUWENDORP | NIEUWE HAVEN | P4 HOOFDPOORT | |
---|---|---|---|---|---|
17-03 14.00 uur | 31 plekken vrij | 3 auto's | 17 plekken vrij | 26 plekken vrij | 12 auto's op bus |
18-03 00.15 uur | 4 plekken vrij | 2 auto's | 0 plekken vrij | 31 plekken vrij | 15 auto's op bus |
21-03 23.45 uur | 2 plekken vrij | 4 auto's | 2 plekken vrij | 23 plekken vrij | 8 auto's op bus |
22-03 10.00 uur | 26 plekken vrij | 2 auto's | 16 plekken vrij | 26 plekken vrij | 10 auto's op bus |
22-03 17.45 uur | 21 plekken vrij | 3 auto's | 2 plekken vrij | 64 plekken vrij | 11 auto's op bus |
23-03 00.30 uur | 4 plekken vrij | 5 auto's | 1 plek vrij | 56 plekken vrij | 18 auto's op bus |
23-03 13.40 uur | 25 plekken vrij | 3 auto's | 4 plekken vrij | 40 plekken vrij | 8 auto's op bus + 1 bus |
24-03 00.45 uur | 3 plekken vrij | 4 auto's | 3 plekken vrij | 44 plekken vrij | 20 auto's op bus |
26-03 17.40 uur | 22 plekken vrij | 5 auto's | 2 plekken vrij | 35 plekken vrij | 20 auto's op bus |
27-03 00.45 uur | 6 plekken vrij | 4 auto's | 1 plek vrij | 18 plekken vrij | 23 auto's op bus |
27-03 17.40 uur | 23 plekken vrij | 3 auto's | 1 plek vrij | 31 plekken vrij | 20 auto's op bus |
Nieuwe situatie | (..) verg.houders. | BOLWERK | |||
19-05 00.15 uur | 14 plekken vrij | 4 auto's | 3 plekken vrij | 56 plekken vrij | 1 plek vrij |
20-05 00.30 uur | 8 plekken vrij | 2 auto's | 2 plekken vrij | 60 plekken vrij | 2 plekken vrij |
22-05 01.00 uur | 18 plekken vrij | 6 auto's | 2 plekken vrij | 35 plekken vrij (!8) | 3 plekken vrij |
26-05 15.30 uur | 29 plekken vrij | 2 auto's | 3 plekken vrij | 46 plekken vrij (39) | 4 plekken vrij |
15-06 00.15 uur | 10 plekken vrij | 4 auto's | 0 plekken vrij | 56 plekken vrij (25) | 0 plekken vrij |
26-06 23.30 uur | 10 plekken vrij | 5 auto's | 0 plekken vrij | 70 plekken vrij (29) | 3 plekken vrij |
23-07 23.30 uur | 11 plekken | 3 auto's | 2 plekken vrij | 49 plekken vrij (18) | 1 plek vrij |
25-07 10.45 uur | 22 plekken vrij | 3 auto's | 17 plekken vrij | 77 plekken vrij (52) | 1 plek vrij |
30-07 11.30 uur | 24 plekken vrij | 5 auto's | 12 plekken vrij | 42 plekken vrij (34) | 3 plekken vrij |
01-08 14.15 uur | 30 plekken vrij | 3 auto's | 13 plekken vrij | 36 plekken vrij (34) | 3 plekken vrij |
We hebben nu een aantal ijkmomenten gehad (t/m 23 maart 2022)
Op P4 Hoofdpoort zijn in totaal 226 plekken vrij, min 74 geparkeerde voertuigen op de BUS-strook = 152 plekken vrij : 6 ijkmomenten willekeurig op de dag = 25/26 plekken vrij voor algemeen parkeren.
CONCLUSIE
- Maak de parkeerplaats vergunninghouders-parkeren (en dus ook voor gasten met een digitale kraskaart), al dan niet met 25/26 plekken voor algemeen parkeren.
- Laat de BUS-stroken intact, ivm vaartochten (voor mensen die slecht ter been zijn)
- Plaats nog een of meerdere lichtmasten in de hoek rechts achterin (het is daar 's avond en 's nachts redelijk donker)
- Geef geen Zuidhavenpoort-pasjes uit, want dat is gezien bovenstaande onnodig.
KRITIEK
Op 23 maart 2022 werden wij benaderd door een ondernemer die zitting heeft in een klankbordgroep van de gemeente mbt tot het parkeren in Zierikzee. Deze ondernemer vindt dat wij "een hoop info" over het parkeren op onze site zetten en dat wij hierover "erg negatief" schrijven. We zouden "de waarheid" moeten schrijven en we moeten "oppassen met wat we schrijven".
De klankbordgroep van bewoners en ondernemers is bezig om met de gemeente punten waar het niet goed gaat te bespreken. Binnenkort worden er dingen veranderd. De ondernemer uitte de zorg over het feit waar klanten hun voertuig moeten parkeren en verder werd als aanvulling aangegeven dat bewoners na het uitladen van boodschappen hun auto niet kwijt kunnen.
In dit gesprek hebben we aangegeven dat wij niets anders hebben gedaan dan een opsomming van feiten uit eigen waarneming, vragen gesteld aan de gemeente en een de gemeente een suggestie meegegeven. Kennelijk haalt de ondernemer de woorden "negatief" en "kritisch" door elkaar.
Als proef op de som (stel dat de inwoner op dit moment de boodschappen aan het uitladen is en daarna zijn voertuig in de buurt wenst te parkeren) zijn we direct na die gesprek rond 13.40 uur de parkeerlocaties afgegaan:
Oude Haven: 25 plekken vrij
Lauwendorp: 3 geparkeerde auto's
Nieuwe Haven: 4 plekken vrij
P4 Hoofdpoort: 40 plekken vrij, 8 auto's en 1 autobus op BUS-strook
Ook een lid van de groep gedupeerden en actiegroep IkheberdePin.nl uitte zijn frustratie over onze stichting op facebook (dit bericht werd later ingetrokken). In een andere reactie werd door deze groep aangegeven dat zij het jammer vinden dat er alleen een lans gebroken wordt voor vergunninghouders, maar dat we voorbijgaan aan inwoners (+familie/bezoekers van inwoners). Ook het schrappen van meer dan 200 2e vergunningen.
De actiegroep pleit voor een beleid waarbij de Hoofdpoortstraat alleen beschikbaar is tbv inwoners & hun (kraskaarten)bezoekers en niet alleen voor vergunninghouders.

Op verzoek van een bewoner van de Hoofdpoortstraat, om eens in het weekend rond 17.45 uur te komen kijken wanneer het probleem van een overvolle parkeerplaats goed zichtbaar is, hier op zaterdag 26 maart 2022 om 17.40 uur gekeken. Op weg daar naartoe stond op het digitale signaleringsborden op de Laan van St. Hilaire vermeld dat P4 Hoofdpoort voor zowel auto's als bussen vol is.
Op de parkeerplaats P4 waren 35 plekken vrij en stonden 20 voertuigen geparkeerd op de BUS-strook.
Overigens waren er op de Oude Haven 22 plekken vrij; op de Nieuwe Haven 2 plekken vrij en stonden er 5 auto's geparkeerd op parkeerplaats Lauwendorp.
Op zondag 27 maart 2022 om 17.40 uur waren er op de parkeerplaats P4 waren 31 plekken vrij en stonden 20 voertuigen geparkeerd op de BUS-strook.
Overigens waren er op de Oude Haven 23 plekken vrij; op de Nieuwe Haven 1 plek vrij en stonden er 3 auto's geparkeerd op parkeerplaats Lauwendorp.
UITBREIDING TERRASSEN VERDWIJNEN
In de media verschijnt op 25 maart 2022 het bericht dat de horeca op Schouwen-Duiveland voor 15 april de terrassen weer moet terugbrengen tot de oorspronkelijke omvang. Nu de landelijke coronamaatregelen van de baan zijn, is er ook geen reden de tijdelijke verruiming nog langer te handhaven, vindt de gemeente.

PLAN PARKEERDEK LIJKT IN VERGEVORDERD STADIUM
Op 1 april 2022 plaatst WereldRegio een artikel waarin wordt aangegeven dat het algemeen bekend is dat er in verkiezingstijd al een meerderheid van de gemeenteraad enthousiast was over een parkeerdek aan de Hoofdpoortstraat. Maar dat de plannen getuige een artist impression al zo ver zijn, wel erg voortvarend klinkt. Initiatiefnemer Robbert Lievense (Leefbaar) haast zich te melden dat er nog geen besluit is genomen, maar zegt het te betreuren dat de impressie op de redactie van WereldRegio terecht is gekomen. Uit een vertrouwelijk rapport blijken met name de kosten mee te vallen omdat het dek wordt gecombineerd met bedrijven. Zichtbaar is het logo van Media Markt en Decathlon. Ook McDonald’s zou interesse hebben. Tegelijkertijd blijft het een kwetsbare omgeving om een parkeerdek aan te leggen. De raad doet er naar verwachting in juni een uitspraak over.
Lievense: ,,Nu wordt ten onrechte de indruk gewekt dat alles in kannen en kruiken is. Dat is niet zo’’. Het CDA is eerder ook akkoord gegaan met de plannen maar bedong wel een inspraak van de burgers. ,,Die komt er zeker”, aldus Lievense. ,,Maar dan is het goed als mensen een beeld hebben van wat er mogelijk gaat komen.” In het onderzoek wordt ook bekeken of een parkeerdek ook op andere plaatsen aangelegd kan worden.
11-04-2022 Tijdens de vergadering Commissie Ruimte en Economie geeft wethouder Ankie Smit aan dat zij een mail heeft ontvangen van de Klankbordgroep waarin men aangeeft dat het allemaal te lang duurt. Morgen heeft de wethouder met de klankbordgroep weer overleg. Verder geeft ze aan dat aanpassing van de bebording langer heeft geduurd dan verwacht. De bebording op de Hoofdpoortstraat is wel aangepast. Een bordenplan is aan de klankbordgroep voorgelegd. De communicatie is door onderbezetting niet wat het moet zijn. Er is extra capaciteit ingezet om achterstand in vragen af te handelen. Er ligt een concept evaluatierapport en dat wordt morgen met elkaar gedeeld.
In de klankbordgroep is gesproken de plaatsen voor vergunninghouders uit te breiden, danwel de hele parkeerplaats om te vormen tot vergunninghouders. Ook zijn er signalen dat de klankbordgroep zich niet serieus genomen voelt omdat ze soms informatie mist. Ook dit wordt morgen besproken.
19-05-2022: Inmiddels is de parkeerplaats aan de Hoofdpoortstraat heringericht. Er is een keurige voetgangersstrook op het wegdek aangebracht, evenals een busstrook. Op de oude busstroken zijn parkeervakken gemaakt (16 en 17 plaatsen) evenals aan de buitenkant langs het water. Verder is aan de rechterzijde een gedeelte gemaakt speciaal voor vergunninghouders. De verlichting rechts achterin is nog niet aangepast.
26-05-2022: Hemelvaartdag. Tussen 15.00 en 15.30 uur geconstateerd:
- Oude Haven: 29 plekken vrij
- parkeerplaats 's Heer Lauwendorp: 2 auto's van vergunninghouders en 4 van toeristen
- Nieuwe Haven: 3 plekken vrij
- Bolwerk 4 plekken vrij
- parkeerplaats P-4 Hoofdpoort: 46 plekken vrij. Een beveiligingsbedrijf (2 man) was aanwezig om enkel vergunninghouders toegang te geven tot de twee vergunninghouders gemarkeerde plekken.
14-07-2022: NIEUW PARKEERBELEID LEIDT TOT DREMPELS EN BLOEMBAKKEN
Met het uittrekken van een bedrag van €460.000 willen burgemeester en wethouders uittrekken om de verkeersveiligheid op het eiland te verbeteren. Hierbij wordt in het bijzonder gedacht aan de Hageweg in Bruinisse, de Kloosterweg in Burgh-Haamstede en de Julianastraat in Zierikzee. Ook wordt het geld gebruikt om verkeersremmende maatregelen te nemen in Zierikzee. Daar wordt volgens bewoners flink harder gereden nu er de nodige parkeerplaatsen opgeofferd zijn. Dat nodigt blijkbaar uit om extra gas te geven.
30-07-2022: Zaterdag, kermis. Tussen 11.00-11.45 uur geconstateerd:
- Oude Haven: 24 plekken vrij
- parkeerplaats 's Heer Lauwendorp: 5 auto's van vergunninghouders
- Nieuwe Haven: 12 plekken vrij
- Bolwerk 3 plekken vrij
- parkeerplaats P-4 Hoofdpoort: 42 plekken vrij, waarvan 34 op vergunninghouders plaatsen. Regelmatig en ook nu staan enkele buitenlandse auto's (zonder vergunning) op vergunninghouders plaatsen.
Een toezichthouder was aanwezig om vergunninghouders toegang te geven tot de twee vergunninghouders gemarkeerde plekken.
Ondanks dat er duidelijk 'GRATIS' (inclusief pijl rechtdoor) op het wegdek geschilderd staat, is het kennelijk voor toeristen niet duidelijk dat het gedeelte rechts voor vergunninghouders is.
Wellicht kan de gemeente, zoals dat ook aan het linker gedeelte voor vergunninghouders is gebeurd, de grote dikke dubbele witte streep bij de ingang iets meer naar voren te trekken, zodat toeristen optisch min of meer gedwongen worden rechtdoor te rijden.
Het is trouwens wel merkwaardig dat met een nieuw parkeerbeleid er op hoogtijdagen personeel op deze parkeerplaats ingezet moet worden om te voorkomen dat er geparkeerd wordt op vergunninghouders plaatsen.
laatst gewijzigd: 01-08-2022