17-11-2016: 'Afsluiting Zuidhavenpoort zorgt eerder voor meer dan minder ongemak'
Eelco van Aken, advocaat en bewoner van de Nieuwe Haven is geen voorstander van afsluiting van de Zuidhavenpoort met beweegbare paal. Zijn eerdere handtekeningenactie die 37 steunbetuigingen opleverde en tien andere bezwaarmakers zijn mét hem in de pen geklommen. Van Aken vocht het besluit aan bij de rechtbank in Middelburg. De rechter stelde hem in het ongelijk. Hij gaat in hoger beroep bij de Raad van State. De zaak dient over 4 weken.
Zijn argument is de verkeersstroom die met een open Zuidhavenpoort verdeeld is en zich na afsluiting van de Zuidhavenpoort concentreert op de Laan van Sint Hilaire.
Hij vindt dat een autoluwe Nieuwe Haven ook bereikt kan worden door een combinatie van snelheidsbeperkende maatregelen en een systeem waarbij binnenstadbewoners tegen geringe betaling op hun parkeer vergunning het exclusieve recht van doorgang door de Zuidhavenpoort krijgen op basis van kentekenregistratie en videotoezicht.
12-12-2016:
'Zierikzee ziet niets in pasjessysteem'
Zaak dient bij de Raad van State. P. de Winter, woordvoerder van de gemeente Schouwen-Duiveland benadrukt dat de gemeente niets ziet in een pasjessysteem met kentekenherkenning. Dat geeft enorm veen rompslomp. Want iedere keer als iemand een nieuwe auto koopt moet de gemeente de kentekengegevens weer aanpassen. Ook is er de vraag waar de grens ligt. Welke binnenstadbewoners mogen nog wel een pasje en welke niet.
De Raad van State doet binnen zes à twaalf weken uitspraak.
14-12-2016:
'Massaal verzet tegen afsluiting Zuidhavenpoort komt te laat'
Inwoner Thomas Lang is op facebookplatform ZierikNieuws een poll begonnen. In goed 12 uur tijd hebben 231 mensen te kennen gegeven het oneens te zijn met de stelling ' sluiting Zuidhavenpoort voor doorgaand verkeer een goede beslissing' Twintig mensen zijn het tot dusver eens met de aangekondigde maatregel en acht laat het onbetuigd.
Wethouder Jacqueline van Burg (Leefbaar Schouwen-Duiveland (LSD)) geeft in dit artikel aan dat het besluit al langer geleden is genomen en zeker op basis van een vluchtige volksraadpleging niet wordt teruggedraaid. Ze zegt dat het de gemeente vooral gaat gaat om de leefbaarheid van de bewoners van de Nieuwe Haven. Die hebben last van sluipverkeer en dat moet zoveel mogelijk worden teruggedrongen.
25-01-2017:
'Zuidhavenpoort mag op slot'
De gemeente Schouwen-Duiveland mocht volgens de Raad van State de algemene verkeersbelangen zwaarder laten wegen dan de belangen van individuele bewoners. Immers, de Zuidhavenpoort was al éénrichtingsverkeer. Het enige verschil is dat je nu niet meer vanuit het centrum de stad uit kunt rijden. Alleen hulpdiensten en langzaamverkeer kunnen straks van de poort gebruik maken. Bewoners van de binnenstad zullen voortaan om moeten rijden naar de provinciale wegen. De Raad vindt het niet erg bezwaarlijk omdat er voldoende alternatieve routes zijn om de stad uit te komen. In ieder geval zal dat niet tot grote verkeersopstoppingen elders leiden, meent de Raad.
12-04-2017:
'Zuidhavenpoort nu snel dicht'
Nadat de gemeente de beroepszaak bij de Raad van State gewonnen heeft werd voor ongeveer €20.000,- de paal, kaartlezers en ander materiaal besteld. De aanleg gaat €5.000,- en voor het onderhoud wordt jaarlijks €1.000,- uitgetrokken.
De afsluiting valt samen met:
- de aanleg van het nieuwe parkeerterrein Stadspoort. Van hier voeren een trottoir en fietspad straks via de poort de stad in. De nieuwe stadsentree moet in november klaar zijn.
- herbouw van Mondragon vanaf mei 2017, waardoor de Paardenstraat voor 2 jaar wordt afgesloten.
Het gemeentebestuur heeft aangegeven dat mocht dit verkeersproblemen geven de paal van de Zuidhavenpoort zo lang naar beneden gaat. Dit is echter niet de intentie,.
08-09-2017:
'Zierikzee maandag verder op slot'
Met het definitief afsluiten van de Zuidhavenpoort gaat Zierikzee verder op slot. Een dichte poort moet de Nieuwe Haven bevrijden van sluipverkeer. Maar kan bij een dichte poort vervolgens geen kant meer op. De Stad is afgesloten door een opgebroken Mol en de Paardenstraat is dicht in verband met sloopwerkzaamheden bij Mondragon. Deze situatie gaat maanden aanhouden. Mondragon geeft nog langer verkeershinder.
bron: WereldRegio
01-10-2017:
'Zierikzee maandag verder op slot'
De discussie over de gesloten Zuidhavenpoort in Zierikzee wordt inmiddels gevolgd door een petitie. Meer dan vierhonderd mensen hebben de petitie - een initiatief van Niels Verkaart uit Zierikzee - inmiddels getekend. De Zuidhavenpoort houdt de gemoederen bezig in de stad. Dat bleek vrijdag al na een open brief in WereldRegio, waarin verantwoordelijk wethouder Jacqueline van Burg (LSD) werd opgeroepen de poort weer te openen. Door werkzaamheden in de stad en de gesloten poort ondervindt het verkeer veel hinder en staat het regelmatig vast. Wethouder Van Burg heeft de redactie van WereldRegio laten weten het aanbod om in de column te gaan reageren, vrijdag, aan te nemen.
https://www.petities24.com/signatures/zuidhavenpoort/?_sp=e5658477-6abf-4dc3-9715-c5b0ba1bb92f.1506851094029
bron: WereldRegio
Vrije Stemmen (Columntekst):
Mevrouw de wethouder, beste Jacqueline,
Je zult maar verantwoordelijk zijn voor alle verkeer op Schouwen-Duiveland. Ik begrijp hoe het werkt hoor. De ene ambtenaar sluit de Zuidhavenpoort om de Nieuwe Haven te ontlasten. In een andere kamer worden straten afgesloten omdat Mondragon gesloopt wordt. En nog een ruimte verder gaat de Mol op slot om de riolering en bestrating aan te pakken.
Het resultaat is wel dat het nu goed fout zit in Zierikzee. Heel Poortambacht (meer dan vijfduizend mensen!) hebben alleen de Laan van Saint Hilaire nog om te rijden. De binnenstad moet diezelfde laan pakken en heeft geen alternatief meer. ’s Morgens én ’s avonds is het een drama rond de stad. Kun je vast goed zien vanaf de vierde verdieping in het gemeentehuis. Om maar niet te denken aan hulpverleners, die uitgerekend op dát moment de stad in moeten.
Vandaar mijn verzoek namens heel veel mensen om de Zuidhavenpoort open te houden. Tot het moment dat de binnenstad weer op orde is. Een wethouder kan dat met voortschrijdend inzicht en zonder gezichtsverlies.
Vandaar deze open brief. Hoeft niet op de lijst van ingekomen stukken. Geen onnodige bureaucratie. Nee sterker nog, ik stel je deze ruimte in de krant van volgende week beschikbaar om deze hartekreet te beantwoorden. Weet iedereen meteen hoe jij erin zit. Pak je de handschoen op?
bron: WereldRegio, 01-10-2017
05-10-2017:
Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' is gestart.
06-10-2017:
'Vrije Stemmen - reactie wethouder'
Wethouder Jacqueline van Burg (LSD) reageert in Aad's column op zijn eerdere verzoek:
Geachte heer Van der Wouden, beste Aad,
Hoewel ik er van uitga dat we in het vervolg niet op deze manier met elkaar gaan communiceren, geef ik nu gehoor aan uw verzoek om openlijk te reageren op uw hartenkreet.
Zoals u weet neemt een ambtenaar geen verkeersbesluit. Dat is voorbehouden aan het college.
Allereerst wil ik zeggen dat het besluit om de Zuidhavenpoort af te sluiten niet van vandaag of gisteren is. In 2008 heeft de toenmalige gemeenteraad, nadat het uitgebreid besproken is, ingestemd met het Verkeersplan Binnenstad Zierikzee. Een van de uitgangspunten is dat we toe willen naar een autoluwe binnenstad. Dat draagt niet alleen bij aan de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners maar ook aan die van de bezoekers. We willen de inwoners waar mogelijk faciliteren, maar sluipverkeer zoveel mogelijk weren. Vooral de Hoofdpoortstraat, Nieuwe Haven en Julianastraat kenden veel sluipverkeer richting het industrieterrein en de Zeelandbrug.
Een maatregel uit het oorspronkelijke verkeersplan was het invoeren van eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven, stad uitwaarts, dus richting de Hoofdpoortstraat. Hier was veel kritiek op, omdat het sluipverkeer dan zijn weg zou gaan zoeken via de route Breedstraat, Bagijnestraat, Sint Domusstraat en Karsteil. De bewoners van deze straten hadden terecht een punt dat we het probleem van sluipverkeer dan alleen maar zouden verplaatsen naar de achterliggende straten en daarmee het woongenot ernstig zouden aantasten. U weet zich deze discussie over trillingshinder ongetwijfeld nog wel te herinneren.
Om echt van het sluipverkeer af te komen was er nog een effectieve maatregel, namelijk het afsluiten van de Zuidhavenpoort. Op dit voorstel kwamen 9 bezwaren bij ons binnen. Uiteindelijk heeft een van deze personen tot aan de raad van state geprocedeerd, en is toen in het ongelijk gesteld. Nu lijkt iedereen last te hebben van deze maatregel en dat verbaast me.
Ik begrijp dat een nieuwe verkeerssituatie altijd wennen is. Maar we kunnen niet na vier weken al zeggen dat we de maatregel terug moeten draaien. Want dan? Terug naar eenrichting op de Nieuwe-Haven? Dan weet ik zeker dat ik binnenkort weer mag reageren op een andere column van u. Hulpdiensten kunnen de binnenstad ten allen tijde goed bereiken, tenslotte is deze maatregel voordat hij uitgevoerd werd ook met deze partijen goed doorgenomen en afgestemd.
Uiteraard hebben we ook overwogen om te wachten tot Mondragon weer in ere is hersteld. Maar het Paardenstraatje is natuurlijk geen uitgaande route voor Poortambacht. Wat ook meespeelt in het besluit om de Zuidhavenpoort af te sluiten is dat binnenkort het grote nieuwe parkeerterrein van de Stadsentree klaar is, op de plaats van het vroegere Onderdak. Een autoloze Zuidhavenpoort bevordert een aantrekkelijke, veilige looproute vanaf dat parkeerterrein naar de binnenstad. Daarbij zijn de werkzaamheden in De Mol in december afgerond.
Verder heb ik inderdaad goed zicht op de Laan van Sint Hilaire. Ik nodig u van harte uit om te komen kijken. Dan kunt u met eigen ogen zien dat er slechts op bepaalde momenten van de dag sprake is van een hogere verkeersdruk. Op die momenten zal de reistijd mogelijk iets langer zijn, maar alles is relatief: op een rit van Poortambacht naar de Zeelandbrug vallen enkele minuten meer reistijd weg.
Zoals ik al heb aangegeven snap ik dat iedereen moet wennen aan de nieuwe situatie, maar dat er zoveel commotie over is ontstaan heeft me wel doen verbazen. In de loop van 2018 monitoren we het hele Verkeersplan Binnenstad Zierikzee en rapporteren we hierover aan de gemeenteraad. Uit de tellingen en metingen gaat blijken wat voor gevolgen de poortafsluiting nu daadwerkelijk heeft gehad en kunnen we objectieve conclusies trekken.
Beste mensen. Ik had niet gedacht dat we het zo erg zouden vinden om een stukje om te rijden, en soms wat langer in de auto te zitten, om het woongenot van anderen te verbeteren en om de binnenstad te sparen. Laten we het eerst eens een poosje aankijken.
Hartelijke groeten,
Jacqueline van Burg
bron: WereldRegio
08-10-2017:
'Techniek Zuidhavenpoort laat wethouder in de steek'
"Het afsluiten van de Zuidhavenpoort heeft meer voeten in aarde dan wethouder Jacqueline van Burg lief is. Door een technisch mankement is de poort open voor het verkeer. De paal beweegt niet meer en is in de grond gezakt. Eerder liep de gemeente al tegen een tegenvaller aan, omdat er geen stroom in de omgeving was voor het mechanisme. Het moest worden opgelost met een aggregaat. De afsluiting van de poort houdt de gemoederen in de stad bezig omdat het tot verkeersdrukte op andere plaatsen leidt."
bron: WereldRegio
16-10-2017:
Inmiddels hebben 1060 mensen de petitie ' Heropenen Zuidhavenpoort voor autoverkeer' van Niels Verkaart getekend.
20-10-2017:
'Nu toch echt fileleed in Zierikzee'
Artikel waarin wordt vermeld dat op de rotonde voor het gemeentehuis een vrachtauto met storing is gestrand waardoor een flinke opstopping ontstond.
bron: PZC
20-10-2017:
Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' illustreert met foto's van verkeersopstoppingen op de Hoofdpoortstraat, Laan van Saint Hilaire en Nieuwe Koolweg het gevolg van de afsluiting van de Zuidhavenpoort.
31-10-2017:
Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' signaleert tijdens de spits lange file op de Laan van St. Hilaire.
03-11-2017:
'SGP vraagt onderzoek naar verkeer Zierikzee'.
De SGP wil een gedegen, door een externe deskundige uit te voeren, onderzoek naar de verkeersafwikkeling in Zierikzee. Zij vindt dat de bestaande infrastructuur van Zierikzee niet meer van deze tijd is en dat je geen incidenten moet oplossen, maar de zaak structureel moet aanpakken.
bron: PZC
09-11-2017:
'Petitie Zuidhavenpoort voor wethouder'
Niels Verkaart uit Zierikzee heeft zijn petitie voor een open Zuidhavenpoort aan wethouder Jacqueline van Burg overhandigd.
Meer dan duizend mensen ondertekenden de petitie. Vandaag spreekt de gemeenteraad erover nu er een motie van de SGP op tafel ligt, die wil dat er nog eens goed naar de gevolgen van de sluiting wordt gekeken. Voor die motie is een meerderheid in de gemeenteraad.
bron: WereldRegio
09-11-2017:
Vergaderavond gemeente:
De SGP dient, mede namens LSD, VVD, CU en CDA een motie in waarin zij het Collega van B en W verzoekt:
- de gewijzigde verkeersstromen in Zierikzee in kaart te brengen en dit in 2018 aan de gemeenteraad aan te bieden;
- op basis daarvan in een externe verkeerskundige onderzoek vast te stellen of de huidige ontsluiting van Zierikzee nu en voor in de toekomst voldoet;
- indien mocht blijken dat dit niet het geval is, in beeld moet worden gebracht welke opties er zijn om dit dan op te lossen.
28-11-2017:
Uitstel dringende herstelwerkzaamheden wegdek Korte Nobelstraat/St. Anthoniesdam.
De gemeente Schouwen-Duiveland antwoordt Stichting Zierikzee-Monumentenstad op haar vraag om het slechte wegdek (met name voor voetgangers en fietsers bij slecht weer) van Korte Nobelstraat en Sint Anthoniesdam te herstellen:
"De Korte Nobelstraat is in een niet al te beste staat, ook de riolering moet daar vervangen moet worden. I.v.m. de werkzaamheden die nu in Zierikzee plaatsvinden is het niet verstandig om ook de Korte Nobelstraat af te sluiten. Momenteel staat de Korte Nobelstraat op de planning nadat Mondragon gereed is".
22-03-2018:
Wijkagent Douwe de Vries meldt op twitter:
"Naar aanleiding van klachten hielden wij vanmiddag hier bij de Noord Haven Poort een controle op deze geslotenverklaring."
22-03-2018:
Inmiddels hebben 1098 mensen de petitie 'Heropenen Zuidhavenpoort voor autoverkeer' van Niels Verkaart getekend.
29-03-2018: Wijkagent Douwe de Vries meldt op twitter:
“Vanmiddag stond ik bij de Noordhavenpoort.... 4 bestuurders kregen een proces-verbaal. #geslotenverklaring.”
11-05-2018:
Omstreeks 16.20 uur een flinke file om de stad uit de komen via Laan van Sint Hilaire - Nieuwe Koolweg.
18-10-2018:
Op het Havenpark verschijnt een mobiele camera.
Als verklaring hiervoor geeft de gemeente aan:
"De gemeente Schouwen-Duiveland heeft een mobiele camera aangeschaft. De camera wordt de eerste tijd ingezet op de Oude Haven in Zierikzee. Het blijkt dat automobilisten de geslotenverklaring die daar geldt massaal negeren.
De gemeente wil met de camera monitoren of de signalen die zij krijgt kloppen en automobilisten alert maken op hun rijgedrag. Na een observatieperiode bestaat de kans, dat op basis van de camerabeelden, de gemeente ook verbaliserend op gaat treden tegen overtreders van de daar geldende (tijdelijke) verkeersregels.
De roep, vanuit de gemeenteraad, om cameratoezicht bij probleem- en risicosituaties in de openbare ruimte bestaat in de gemeente Schouwen-Duiveland al langer. De raad stelde namelijk eerder al een verordening vast die de burgemeester de bevoegdheid geeft tijdelijk cameratoezicht in te voeren. Met de aanschaf van deze mobiele camera wordt dat dus in de praktijk gebracht. De gemeente kan de camera inzetten bij openbare orde en leefbaarheidsproblematiek, crowd control bij evenementen, om verkeerssituaties te monitoren en bij zaakbescherming van gemeentelijk eigendommen.
De roep, vanuit de gemeenteraad, om cameratoezicht bij probleem- en risicosituaties in de openbare ruimte bestaat in de gemeente Schouwen-Duiveland al langer. De raad stelde namelijk eerder al een verordening vast die de burgemeester de bevoegdheid geeft tijdelijk cameratoezicht in te voeren. Met de aanschaf van deze mobiele camera wordt dat dus in de praktijk gebracht. De gemeente kan de camera inzetten bij openbare orde en leefbaarheidsproblematiek, crowd control bij evenementen, om verkeerssituaties te monitoren en bij zaakbescherming van gemeentelijk eigendommen.