Neem contact op
Postbus 115
4300 AC  Zierikzee

ZIERIKZEE-MONUMENTENSTAD


dossier: zuidhavenpoort

In 2008 heeft de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland, nadat dit uitgebreid besproken is, ingestemd met het Verkeersplan Binnenstad Zierikzee. Een van de uitgangspunten van de gemeente Schouwen-Duiveland is dat zij toe wil naar een autoluwe binnenstad.

Een autoluwe binnenstad draagt niet alleen bij aan de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners, maar ook aan die van de toeristen. De gemeente wil waar mogelijk inwoners faciliteren, maar sluipverkeer zoveel mogelijk weren. Vooral de Hoofdpoortstraat, Nieuwe Haven en Julianastraat kenden veel sluipverkeer richting Industrieterrein de Zuidhoek en de Zeelandbrug.

Een maatregel uit het oorspronkelijke verkeersplan was het invoeren van een eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven, stad uitwaarts richting Hoofdpoortstraat. Op deze maatregel kwam veel kritiek, omdat het sluipverkeer zijn weg zou gaan zoeken via de route Breedstraat, Bagijnestraat, Sint Domusstraat en Karsteil.

De gemeente vond dat de bewoners van deze straten terecht een punt hadden dat het probleem van sluipverkeer dan alleen maar zou naar achterliggende straten en daarmee het woongenot ernstig zou aantasten. Er ontstond een discussie over trillingshinder in met name de Hoofdpoortstraat.

Om echt van het sluipverkeer af te komen was er nog een effectieve maatregel, namelijk het afsluiten van de Zuidhavenpoort. Een voorstel daartoe werd gedaan. Bij de gemeente kwamen 9 bezwaren binnen. Uiteindelijk heeft een van deze personen tot aan de Raad van State geprocedeerd en is uiteindelijk in het ongelijk gesteld.

INFRASTRUCTUUR
- het verkeer wat de zuid- en westkant de stad in komt en uit gaat moet over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

- het verkeer wat de wijk Poortambacht in komt en uit gaat moet over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

- het verkeer wat de wijk Poortambacht in komt en uit gaat moet over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

- het verkeer wat de winkelboulevard in komt en uit gaat moet over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

- het busverkeer van Connexxion wat de de wijk Poortambacht in komt en uit gaat moet over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

- hulpdiensten zoals brandweer (kazerne Regenboogstraat), ambulances en huisartsen ivm huisartsenpost) moeten over de Laan van Saint Hilaire, langs het gemeentehuis, richting de N57 en N59.

TOEGANGSWEGEN:
Zuidelijk en westelijk deel van de binnenstad:
- Zuidwellebrug (thans gesloten ivm schade)
- Weststraat
- Hoofdpoortstraat (Ravestraat, Breedstraat, Zevenhuisstraat, Nieuwe Bogerdstraat, Venkelstraat, Molenstraat, Lange Groendal, Kapellestraat)

Noordelijk en oostelijk deel van de binnenstad:
- Jannewekken
- Noordhavenpoort (alleen in)
- Nobelpoort (alleen uit)

AFSLUITINGEN:
- Noordhavenpoort (geslotenverklaring uit)
- Wandeling (geslotenverklaring)
- Paardenstraat (ivm sloop en (ver)bouw Mondragon)
- Mol (ivm rioleringswerkzaamheden)
- Zuidwellebrug (ivm schade aan de brug)

KOSTEN:
€20.000,- de paal, kaartlezers en ander materiaal
€5.000,- aanleg
€1.000,- jaarlijks onderhoud

Tegenvaller: bij aanleg bleek dat er geen stroom in de omgeving was voor het mechanisme. Het moest worden opgelost met een aggregaat.


MONITORING:

16-12-2014: Raadsbrief 'Afsluiten van de Zuidhavenpoort in Zierikzee'
Portefeuillehouder: A.M.J. van Burg.
Behandelend ambtenaar: Peter de Winter

INLEIDING
In het Verkeersplan Binnenstad Zierikzee uit 2008 is aangegeven eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven te Zierikzee in te stellen tussen de Nieuwe Bogerdstraat en het Karsteil, in oostelijke richting (= Hoofdpoortstraat).

Doel van het eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven is het bevorderen van een autoluwe binnenstad en daarnaast het weren van sluipverkeer via de Zuidhavenpoort richting N256 en industrieterrein.

Onderbouwing vanuit het Verkeersplan
Het Verkeersplan baseert zich bij het uitwerken van eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven op wat daarover in de Structuurvisie Zierikzee is opgenomen: het instellen van eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven dient om de verblijfskwaliteit daar te vergroten. Eenrichtingsverkeer staat daarbij niet op zichzelf maar is een van de maatregelen om te komen tot een autoluwe binnenstad.

Het instellen van het bedoelde eenrichtingsverkeer heeft twee belangrijke neveneffecten:
1. Een van de twee transportroutes (Laan van St Hilaire-Hoofdpoortstraat-Nieuwe Haven-Oude Haven-Havenpark-Havenplein-Mol-Schuithaven) vervalt;
2. Sluipverkeer zoekt mogelijk een weg via de Breedstraat-Sint Domusstraat-Karsteil.

Daarom is bij een amendement van 28 augustus 2008 besloten het eenrichtingsverkeer eerst op proef in te voeren. Dit voor de duur van maximaal een jaar en nadat is voldaan aan de randvoorwaarden regulering van de bevoorrading en het opheffen van de parkeerfunctie van het Havenplein.

De verdere uitwerking
Bij de voorbereiding van de proef bleken de neveneffecten zwaar te wegen. Daarom is in het collegeprogramma 2014-2018 opgenomen:
“We bezien of er alternatieve mogelijkheden zijn om de verkeersoverlast in Zierikzee tegen te gaan alvorens een proef uit te voeren met het eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven. Daarbij onderzoeken we of het in beide richtingen afsluiten van de Zuidhavenpoort voor auto’s een adequate oplossing is”.

KERNBOODSCHAP
Wij hebben besloten:
1. De Zuidhavenpoort in Zierikzee fysiek af te sluiten voor auto’s en motoren;
2. Hiervoor een bedrag van € 25.000 beschikbaar te stellen;
3. € 15.000 van dit bedrag te dekken uit de post onvoorzien;
4. Een verkeersbesluit te nemen.

1.1 Afsluiting van de Zuidhavenpoort blijkt mogelijk
Nu al is de Zuidhavenpoort gesloten voor auto’s vanuit de richting Julianastraat. Automobilisten negeren dit verbod regelmatig. Te verwachten is dat ook een geslotenverklaring richting Julianastraat vaak genegeerd wordt. Daarom is een fysieke afsluiting als aanvulling op het juridische verbod noodzakelijk.

1.2 De verkeersbelasting van de Julianastraat neemt fors af
De Julianastraat is niet meer te bereiken vanuit de binnenstad en houdt daarmee uitsluitend bestemmingsverkeer.

1.3. De verkeersbelasting op de Nieuwe Haven neemt af
Het afsluiten van de poort houdt in dat sluipverkeer ook niet meer op de Hoofdpoortstraat/Nieuwe Haven rijdt.

1.4 Voor voetgangers en (brom)fietsers – bijvoorbeeld richting De Zuidhoek – verandert niets
Voetgangers en (brom)fietsers gaan om de palen heen door de poort.

1.5. De transportroute Nieuwe Haven-Oude Haven-Kraanplein-Havenpark-Havenplein blijft in stand
Hiermee voorkomen wij dat de route Weststraat-Poststraat en verder de enige aanvoerroute voor beleverend verkeer wordt. Een lossende vrachtwagen op bijvoorbeeld de Appelmarkt blokkeert in dat geval de totale belevering van de stad.

1.6 Er ontstaat geen sluipverkeer op de route Breedstraat-Sint Domusstraat-Karsteil
Een gevreesd nadeel van het eenrichtingsverkeer is zoals aangegeven het ontstaan van een nieuwe sluiproute via de Sint Domusstraat en het Karsteil. Wij achten dit risico niet groot omdat het een onaantrekkelijke en lastig te rijden route is. Toch zullen er automobilisten en motorrijders zijn die deze route verkiezen boven het rijden via de Laan van Saint Hilaire en de N59.

Consequenties
2 Hulpdiensten eisen een mechanisch verzinkbare paal
Het plan was de poortafsluiting op proef te doen met een tweetal handbediende, uitneembare palen. Bij de reguliere toetsing van het voorstel door de hulpdiensten bleken twee handbediende palen voor hen onbespreekbaar en een dynamische paal / twee dynamische palen de enige optie. De begroting 2015 was op dat moment al te ver in voorbereiding om de daardoor hogere en in deze raadsbrief aangegeven kosten nog op te nemen.

3. De implementatie van het Verkeersplan Binnenstad Zierikzee blijft op schema
De maatregel bevordert in hoge mate de beoogde autoluwe binnenstad en is in lijn volgend op eerder genomen maatregelen uit het Verkeersplan. Uitstel tot de begroting 2016 is daarom ongewenst.

29-03-2015: POLL op website Zierikzee-Monumentenstad.nl.

In maart 2015 heeft Zierikzee-Monumentenstad op haar website een poll geplaatst: 'Zuidhavenpoort open of dicht?' 
Er werd in totaal 290 maal gestemd. 219 mensen (76%) stemden voor open, 71 (24%) voor afsluiten. 
Dit resultaat en de reacties die wij binnenkregen via twitter en facebook hebben wij via e-mail doorgestuurd naar de gemeente Schouwen-Duiveland met het verzoek ze toevoegen aan het dossier zodat ze gebruikt kunnen worden bij een uiteindelijke beslissing de Zuidhavenpoort af te sluiten.
17-11-2016: 'Afsluiting Zuidhavenpoort zorgt eerder voor meer dan minder ongemak'
Eelco van Aken, advocaat en bewoner van de Nieuwe Haven is geen voorstander van afsluiting van de Zuidhavenpoort met beweegbare paal. Zijn eerdere handtekeningenactie die 37 steunbetuigingen opleverde en tien andere bezwaarmakers zijn mét hem in de pen geklommen. Van Aken vocht het besluit aan bij de rechtbank in Middelburg. De rechter stelde hem in het ongelijk. Hij gaat in hoger beroep bij de Raad van State. De zaak dient over 4 weken.

Zijn argument is de verkeersstroom die met een open Zuidhavenpoort verdeeld is en zich na afsluiting van de Zuidhavenpoort concentreert op de Laan van Sint Hilaire.

Hij vindt dat een autoluwe Nieuwe Haven ook bereikt kan worden door een combinatie van snelheidsbeperkende maatregelen en een systeem waarbij binnenstadbewoners tegen geringe betaling op hun parkeer vergunning het exclusieve recht van doorgang door de Zuidhavenpoort krijgen op basis van kentekenregistratie en videotoezicht. 


12-12-2016: 'Zierikzee ziet niets in pasjessysteem'
Zaak dient bij de Raad van State. P. de Winter, woordvoerder van de gemeente Schouwen-Duiveland benadrukt dat de gemeente niets ziet in een pasjessysteem met kentekenherkenning. Dat geeft enorm veen rompslomp. Want iedere keer als iemand een nieuwe auto koopt moet de gemeente de kentekengegevens weer aanpassen. Ook is er de vraag waar de grens ligt. Welke binnenstadbewoners mogen nog wel een pasje en welke niet.

De Raad van State doet binnen zes à twaalf weken uitspraak.


14-12-2016: 'Massaal verzet tegen afsluiting Zuidhavenpoort komt te laat'
Inwoner Thomas Lang is op facebookplatform ZierikNieuws een poll begonnen. In goed 12 uur tijd hebben 231 mensen te kennen gegeven het oneens te zijn met de stelling ' sluiting Zuidhavenpoort voor doorgaand verkeer een goede beslissing' Twintig mensen zijn het tot dusver eens met de aangekondigde maatregel en acht laat het onbetuigd.

Wethouder Jacqueline van Burg (Leefbaar Schouwen-Duiveland (LSD)) geeft in dit artikel aan dat het besluit al langer geleden is genomen en zeker op basis van een vluchtige volksraadpleging niet wordt teruggedraaid. Ze zegt dat het de gemeente vooral gaat gaat om de leefbaarheid van de bewoners van de Nieuwe Haven. Die hebben last van sluipverkeer en dat moet zoveel mogelijk worden teruggedrongen.


25-01-2017: 'Zuidhavenpoort mag op slot'
De gemeente Schouwen-Duiveland mocht volgens de Raad van State de algemene verkeersbelangen zwaarder laten wegen dan de belangen van individuele bewoners. Immers, de Zuidhavenpoort was al éénrichtingsverkeer. Het enige verschil is dat je nu niet meer vanuit het centrum de stad uit kunt rijden. Alleen hulpdiensten en langzaamverkeer kunnen straks van de poort gebruik maken. Bewoners van de binnenstad zullen voortaan om moeten rijden naar de provinciale wegen. De Raad vindt het niet erg bezwaarlijk omdat er voldoende alternatieve routes zijn om de stad uit te komen. In ieder geval zal dat niet tot grote verkeersopstoppingen elders leiden, meent de Raad.


12-04-2017: 'Zuidhavenpoort nu snel dicht'
Nadat de gemeente de beroepszaak bij de Raad van State gewonnen heeft werd voor ongeveer €20.000,- de paal, kaartlezers en ander materiaal besteld. De aanleg gaat €5.000,- en voor het onderhoud wordt jaarlijks €1.000,- uitgetrokken.

De afsluiting valt samen met:
- de aanleg van het nieuwe parkeerterrein Stadspoort. Van hier voeren een trottoir en fietspad straks via de poort de stad in. De nieuwe stadsentree moet in november klaar zijn.
- herbouw van Mondragon vanaf mei 2017, waardoor de Paardenstraat voor 2 jaar wordt afgesloten. 

Het gemeentebestuur heeft aangegeven dat mocht dit verkeersproblemen geven de paal van de Zuidhavenpoort zo lang naar beneden gaat. Dit is echter niet de intentie,.


08-09-2017: 'Zierikzee maandag verder op slot'
Met het definitief afsluiten van de Zuidhavenpoort gaat Zierikzee verder op slot. Een dichte poort moet de Nieuwe Haven bevrijden van sluipverkeer. Maar kan bij een dichte poort vervolgens geen kant meer op. De Stad is afgesloten door een opgebroken Mol en de Paardenstraat is dicht in verband met sloopwerkzaamheden bij Mondragon. Deze situatie gaat maanden aanhouden. Mondragon geeft nog langer verkeershinder.

bron: WereldRegio

01-10-2017: 'Zierikzee maandag verder op slot'
De discussie over de gesloten Zuidhavenpoort in Zierikzee wordt inmiddels gevolgd door een petitie. Meer dan vierhonderd mensen hebben de petitie - een initiatief van Niels Verkaart uit Zierikzee - inmiddels getekend. De Zuidhavenpoort houdt de gemoederen bezig in de stad. Dat bleek vrijdag al na een open brief in WereldRegio, waarin verantwoordelijk wethouder Jacqueline van Burg (LSD) werd opgeroepen de poort weer te openen. Door werkzaamheden in de stad en de gesloten poort ondervindt het verkeer veel hinder en staat het regelmatig vast. Wethouder Van Burg heeft de redactie van WereldRegio laten weten het aanbod om in de column te gaan reageren, vrijdag, aan te nemen. https://www.petities24.com/signatures/zuidhavenpoort/?_sp=e5658477-6abf-4dc3-9715-c5b0ba1bb92f.1506851094029

bron: WereldRegio

Vrije Stemmen (Columntekst):

Mevrouw de wethouder, beste Jacqueline,

Je zult maar verantwoordelijk zijn voor alle verkeer op Schouwen-Duiveland. Ik begrijp hoe het werkt hoor. De ene ambtenaar sluit de Zuidhavenpoort om de Nieuwe Haven te ontlasten. In een andere kamer worden straten afgesloten omdat Mondragon gesloopt wordt. En nog een ruimte verder gaat de Mol op slot om de riolering en bestrating aan te pakken.
Het resultaat is wel dat het nu goed fout zit in Zierikzee. Heel Poortambacht (meer dan vijfduizend mensen!) hebben alleen de Laan van Saint Hilaire nog om te rijden. De binnenstad moet diezelfde laan pakken en heeft geen alternatief meer. ’s Morgens én ’s avonds is het een drama rond de stad. Kun je vast goed zien vanaf de vierde verdieping in het gemeentehuis. Om maar niet te denken aan hulpverleners, die uitgerekend op dát moment de stad in moeten.
Vandaar mijn verzoek namens heel veel mensen om de Zuidhavenpoort open te houden. Tot het moment dat de binnenstad weer op orde is. Een wethouder kan dat met voortschrijdend inzicht en zonder gezichtsverlies.
Vandaar deze open brief. Hoeft niet op de lijst van ingekomen stukken. Geen onnodige bureaucratie. Nee sterker nog, ik stel je deze ruimte in de krant van volgende week beschikbaar om deze hartekreet te beantwoorden. Weet iedereen meteen hoe jij erin zit. Pak je de handschoen op?

bron: WereldRegio, 01-10-2017

05-10-2017: Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' is gestart.


06-10-2017: 'Vrije Stemmen - reactie wethouder'
Wethouder Jacqueline van Burg (LSD) reageert in Aad's column op zijn eerdere verzoek:

Geachte heer Van der Wouden, beste Aad,

Hoewel ik er van uitga dat we in het vervolg niet op deze manier met elkaar gaan communiceren, geef ik nu gehoor aan uw verzoek om openlijk te reageren op uw hartenkreet.
Zoals u weet neemt een ambtenaar geen verkeersbesluit. Dat is voorbehouden aan het college.
Allereerst wil ik zeggen dat het besluit om de Zuidhavenpoort af te sluiten niet van vandaag of gisteren is. In 2008 heeft de toenmalige gemeenteraad, nadat het uitgebreid besproken is, ingestemd met het Verkeersplan Binnenstad Zierikzee. Een van de uitgangspunten is dat we toe willen naar een autoluwe binnenstad. Dat draagt niet alleen bij aan de leefbaarheid en veiligheid van de inwoners maar ook aan die van de bezoekers. We willen de inwoners waar mogelijk faciliteren, maar sluipverkeer zoveel mogelijk weren. Vooral de Hoofdpoortstraat, Nieuwe Haven en Julianastraat kenden veel sluipverkeer richting het industrieterrein en de Zeelandbrug.
Een maatregel uit het oorspronkelijke verkeersplan was het invoeren van eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven, stad uitwaarts, dus richting de Hoofdpoortstraat. Hier was veel kritiek op, omdat het sluipverkeer dan zijn weg zou gaan zoeken via de route Breedstraat, Bagijnestraat, Sint Domusstraat en Karsteil. De bewoners van deze straten hadden terecht een punt dat we het probleem van sluipverkeer dan alleen maar zouden verplaatsen naar de achterliggende straten en daarmee het woongenot ernstig zouden aantasten. U weet zich deze discussie over trillingshinder ongetwijfeld nog wel te herinneren.
Om echt van het sluipverkeer af te komen was er nog een effectieve maatregel, namelijk het afsluiten van de Zuidhavenpoort. Op dit voorstel kwamen 9 bezwaren bij ons binnen. Uiteindelijk heeft een van deze personen tot aan de raad van state geprocedeerd, en is toen in het ongelijk gesteld. Nu lijkt iedereen last te hebben van deze maatregel en dat verbaast me.
Ik begrijp dat een nieuwe verkeerssituatie altijd wennen is. Maar we kunnen niet na vier weken al zeggen dat we de maatregel terug moeten draaien. Want dan? Terug naar eenrichting op de Nieuwe-Haven? Dan weet ik zeker dat ik binnenkort weer mag reageren op een andere column van u. Hulpdiensten kunnen de binnenstad ten allen tijde goed bereiken, tenslotte is deze maatregel voordat hij uitgevoerd werd ook met deze partijen goed doorgenomen en afgestemd.
Uiteraard hebben we ook overwogen om te wachten tot Mondragon weer in ere is hersteld. Maar het Paardenstraatje is natuurlijk geen uitgaande route voor Poortambacht. Wat ook meespeelt in het besluit om de Zuidhavenpoort af te sluiten is dat binnenkort het grote nieuwe parkeerterrein van de Stadsentree klaar is, op de plaats van het vroegere Onderdak. Een autoloze Zuidhavenpoort bevordert een aantrekkelijke, veilige looproute vanaf dat parkeerterrein naar de binnenstad. Daarbij zijn de werkzaamheden in De Mol in december afgerond.
Verder heb ik inderdaad goed zicht op de Laan van Sint Hilaire. Ik nodig u van harte uit om te komen kijken. Dan kunt u met eigen ogen zien dat er slechts op bepaalde momenten van de dag sprake is van een hogere verkeersdruk. Op die momenten zal de reistijd mogelijk iets langer zijn, maar alles is relatief: op een rit van Poortambacht naar de Zeelandbrug vallen enkele minuten meer reistijd weg.
Zoals ik al heb aangegeven snap ik dat iedereen moet wennen aan de nieuwe situatie, maar dat er zoveel commotie over is ontstaan heeft me wel doen verbazen. In de loop van 2018 monitoren we het hele Verkeersplan Binnenstad Zierikzee en rapporteren we hierover aan de gemeenteraad. Uit de tellingen en metingen gaat blijken wat voor gevolgen de poortafsluiting nu daadwerkelijk heeft gehad en kunnen we objectieve conclusies trekken.
Beste mensen. Ik had niet gedacht dat we het zo erg zouden vinden om een stukje om te rijden, en soms wat langer in de auto te zitten, om het woongenot van anderen te verbeteren en om de binnenstad te sparen. Laten we het eerst eens een poosje aankijken.


Hartelijke groeten,

Jacqueline van Burg

bron: WereldRegio

08-10-2017: 'Techniek Zuidhavenpoort laat wethouder in de steek'
"Het afsluiten van de Zuidhavenpoort heeft meer voeten in aarde dan wethouder Jacqueline van Burg lief is. Door een technisch mankement is de poort open voor het verkeer. De paal beweegt niet meer en is in de grond gezakt. Eerder liep de gemeente al tegen een tegenvaller aan, omdat er geen stroom in de omgeving was voor het mechanisme. Het moest worden opgelost met een aggregaat. De afsluiting van de poort houdt de gemoederen in de stad bezig omdat het tot verkeersdrukte op andere plaatsen leidt."

bron: WereldRegio
16-10-2017: Inmiddels hebben 1060 mensen de petitie ' Heropenen Zuidhavenpoort voor autoverkeer' van Niels Verkaart getekend.

20-10-2017: 'Nu toch echt fileleed in Zierikzee'
Artikel waarin wordt vermeld dat op de rotonde voor het gemeentehuis een vrachtauto met storing is gestrand waardoor een flinke opstopping ontstond.

bron: PZC
20-10-2017: Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' illustreert met foto's van verkeersopstoppingen op de Hoofdpoortstraat, Laan van Saint Hilaire en Nieuwe Koolweg het gevolg van de afsluiting van de Zuidhavenpoort.

31-10-2017: Facebookpagina 'Weg met de Paal Partij' signaleert tijdens de spits lange file op de Laan van St. Hilaire.

03-11-2017: 'SGP vraagt onderzoek naar verkeer Zierikzee'.
De SGP wil een gedegen, door een externe deskundige uit te voeren, onderzoek naar de verkeersafwikkeling in Zierikzee. Zij vindt dat de bestaande infrastructuur van Zierikzee niet meer van deze tijd is en dat je geen incidenten moet oplossen, maar de zaak structureel moet aanpakken.

bron: PZC
09-11-2017: 'Petitie Zuidhavenpoort voor wethouder'
Niels Verkaart uit Zierikzee heeft zijn petitie voor een open Zuidhavenpoort aan wethouder Jacqueline van Burg overhandigd.
Meer dan duizend mensen ondertekenden de petitie. Vandaag spreekt de gemeenteraad erover nu er een motie van de SGP op tafel ligt, die wil dat er nog eens goed naar de gevolgen van de sluiting wordt gekeken. Voor die motie is een meerderheid in de gemeenteraad.

bron: WereldRegio
09-11-2017: Vergaderavond gemeente:
De SGP dient, mede namens LSD, VVD, CU en CDA een motie in waarin zij het Collega van B en W verzoekt:
- de gewijzigde verkeersstromen in Zierikzee in kaart te brengen en dit in 2018 aan de gemeenteraad aan te bieden;

- op basis daarvan in een externe verkeerskundige onderzoek vast te stellen of de huidige ontsluiting van Zierikzee nu en voor in de toekomst voldoet;

- indien mocht blijken dat dit niet het geval is, in beeld moet worden gebracht welke opties er zijn om dit dan op te lossen.

28-11-2017: Uitstel dringende herstelwerkzaamheden wegdek Korte Nobelstraat/St. Anthoniesdam.
De gemeente Schouwen-Duiveland antwoordt Stichting Zierikzee-Monumentenstad op haar vraag om het slechte wegdek (met name voor voetgangers en fietsers bij slecht weer) van Korte Nobelstraat en Sint Anthoniesdam te herstellen:

"De Korte Nobelstraat is in een niet al te beste staat, ook de riolering moet daar vervangen moet worden. I.v.m. de werkzaamheden die nu in Zierikzee plaatsvinden is het niet verstandig om ook de Korte Nobelstraat af te sluiten. Momenteel staat de Korte Nobelstraat op de planning nadat Mondragon gereed is".

22-03-2018: Wijkagent Douwe de Vries meldt op twitter:
"Naar aanleiding van klachten hielden wij vanmiddag hier bij de Noord Haven Poort een controle op deze geslotenverklaring."

22-03-2018: Inmiddels hebben 1098 mensen de petitie 'Heropenen Zuidhavenpoort voor autoverkeer' van Niels Verkaart getekend.

29-03-2018: Wijkagent Douwe de Vries meldt op twitter:
“Vanmiddag stond ik bij de Noordhavenpoort.... 4 bestuurders kregen een proces-verbaal. #geslotenverklaring.”

11-05-2018: Omstreeks 16.20 uur een flinke file om de stad uit de komen via Laan van Sint Hilaire - Nieuwe Koolweg.

18-10-2018: Op het Havenpark verschijnt een mobiele camera.
Als verklaring hiervoor geeft de gemeente aan:

"De gemeente Schouwen-Duiveland heeft een mobiele camera aangeschaft. De camera wordt de eerste tijd ingezet op de Oude Haven in Zierikzee. Het blijkt dat automobilisten de geslotenverklaring die daar geldt massaal negeren.

De gemeente wil met de camera monitoren of de signalen die zij krijgt kloppen en automobilisten alert maken op hun rijgedrag. Na een observatieperiode bestaat de kans, dat op basis van de camerabeelden, de gemeente ook verbaliserend op gaat treden tegen overtreders van de daar geldende (tijdelijke) verkeersregels.

De roep, vanuit de gemeenteraad, om cameratoezicht bij probleem- en risicosituaties in de openbare ruimte bestaat in de gemeente Schouwen-Duiveland al langer. De raad stelde namelijk eerder al een verordening vast die de burgemeester de bevoegdheid geeft tijdelijk cameratoezicht in te voeren. Met de aanschaf van deze mobiele camera wordt dat dus in de praktijk gebracht. De gemeente kan de camera inzetten bij openbare orde en leefbaarheidsproblematiek, crowd control bij evenementen, om verkeerssituaties te monitoren en bij zaakbescherming van gemeentelijk eigendommen.

De roep, vanuit de gemeenteraad, om cameratoezicht bij probleem- en risicosituaties in de openbare ruimte bestaat in de gemeente Schouwen-Duiveland al langer. De raad stelde namelijk eerder al een verordening vast die de burgemeester de bevoegdheid geeft tijdelijk cameratoezicht in te voeren. Met de aanschaf van deze mobiele camera wordt dat dus in de praktijk gebracht. De gemeente kan de camera inzetten bij openbare orde en leefbaarheidsproblematiek, crowd control bij evenementen, om verkeerssituaties te monitoren en bij zaakbescherming van gemeentelijk eigendommen.
07-06-2018: Commissievergadering
Wethouder Ankie Smit geeft in de commissievergadering aan dat er op verschillende punten in de binnenstad van Zierikzee verkeerstellingen plaatsvinden. Dit heeft o.a. te maken met een motie uit 2017. De tellingen worden in eerste instantie uitgevoerd om het 'Verkeersplan Binnenstad Zierikzee' te evalueren, wat beoogt de binnenstad autoluw te maken en het resultaat geeft ook input voor nieuwe inzichten voor een uiteindelijk plan voor verkeerscirculatie rond Zierikzee. De wethouder kan niet zeggen of dit plan in 2018 klaar is.
30-08-2018: Commissievergadering
Wethouder Ankie Smit geeft in de commissievergadering aan dat de metingen mbt het autoverkeer in de binnenstad Zion afgerond, maar de analyse nog niet. In het vierde kwartaal van 2018 volgt het rapport. Een advies volgt, afhankelijk van de uitkomsten, volgend jaar.

In het onderzoek worden autotellingen gedaan. De opzet is om te kijken wat het autoverkeer in de binnenstad doet. Als het onderzoek is afgerond is er wel een communicatieplan. Op een later tijdstip wordt het gehele verkeersplan Zierikzee met bewoners en ondernemers geëvalueerd.

Bij evenementen waarbij de Nieuwe Haven is afgesloten wordt verkeer geleid naar het Havenpark en Havenplein. Naar mate de binnenstad meer autoluw wordt, is er meer ruimte voor calamiteitenverkeer. Er is een calamiteitenplan. Dit heeft burgemeester Gerard Rabelink in zijn portefeuile. Rabelink geeft aan dat er bij een evenement ruimte is voor een calamiteitenroute en dat daarover duidelijke afspraken worden gemaakt met de hulpdiensten.
20-05-2019: Verkeersdrukte Zierikzee vertraagt besluit over nieuwbouw brandweerkazerne
De toegenomen verkeersdruk op de Laan van Saint Hilaire en de N59 zit de besluitvorming over een nieuwe locatie van de brandweerkazerne in Zierikzee dwars. Burgemeester en wethouders willen die knoop pas doorhakken wanneer duidelijk wordt hoe de knelpunten in het noordelijk stadsdeel het beste kunnen worden opgelost. Al vier jaar wordt gesproken over de verhuizing van de kazerne uit de binnenstad naar een plek aan de noordrand. Die nieuwbouw staat er nu op z'n vroegst in het tweede kwartaal van 2022.

07-06-2019: 'CDA zoekt naar snelle oplossing bereikbaarheid Zierikzee: 'Misschien moet die paal weer weg’
De gemeente Schouwen-Duiveland laat onderzoek doen naar een betere bereikbaarheid van Zierikzee. Volgend jaar moet duidelijk zijn hoe de grootste knelpunten het best kunnen worden opgelost, ook met het oog op toekomstige groei van de stad en het aantal bezoekers. Vervolgens neemt de gemeente 10 jaar om de belangrijkste maatregelen uit te voeren.
Het CDA wil zo lang niet wachten op een oplossing voor de Laan van Sint Hilaire. Deze route is de belangrijkste uitvalsweg voor het centrum en de snel groeiende wijk Poortambacht. In dat stadsdeel zijn bovendien de nieuwbouw van twee grote supermarkten én een moderne brandweerkazerne gepland. Daarmee wordt het nog drukker en dat is onverantwoord, zijn ook andere raadsfracties het wat dat betreft eens met het CDA.
Punt denkt dat het weghalen van de beweegbare paal in de Zuidhavenpoort in ieder geval voor de korte termijn verlichting kan bieden. Maar verkeerswethouder Ankie Smit (GroenLinks) piekert daar niet eens over, zegt ze in een reactie. Elf jaar is gesproken over het autoluw maken van de binnenstad van Zierikzee. September 2017 is uiteindelijk de Zuidhavenpoort afgesloten voor doorgaand verkeer, uitgezonderd (brom)fietsers en voetgangers. ,,Dat is iets wat we zeker niet kwijt willen", benadrukt de wethouder. ,,In het kader van de leefbaarheid willen we de bewoners niet opnieuw belasten met verkeersdrukte langs hun deuren.”
Lees verder bij de bron.

04-07-2019: Commissievergadering
Dhr. J Pannekoek (CU) vraagt aan het College of het bekend is dat de Wandeling gebruikt wordt als uitvalsweg om uit de binnenstad te komen. Met de nieuwe situatie Mondragon wordt het rijrichtingsverbod structureel overschreden. Bewoners aan de Wandeling storen zich mateloos aan het overtreden van dat verbod.
Wethouder Smit geeft aan dat sluipverkeer over de Wandeling bekend is. Het belangrijkste is dat het eenrichtingsverkeer voor Mondragon goed gehandhaafd wordt en dat dat ook wordt gedaan. Politie besteedt extra aandacht en de BOA's besteden ook extra aandacht daar. Er is ook diverse keren beboet. De Wandeling zelf is bestemmingsverkeer. Het belangrijkste is wat is bestemming, dat is niet zo eenvoudig om te bepalen als iemand daar rijdt .
25-09-2019: VVD: ‘Laat paal Zuidhavenpoort zakken’
Met alle wegwerkzaamheden van Rijkswaterstaat van dit moment wil de VVD in de gemeenteraad dat de paal in de Zuidhavenpoort snel naar beneden gaat.

Ook de bussluis aan de kadeweg moet tijdelijk naar beneden. ,,Nu er aan diverse uitvalswegen in en rond Zierikzee door Rijkswaterstaat en de gemeente aan de wegen wordt gewerkt doet de VVD een dringend verzoek in het kader van de veiligheid aan het college om zo snel mogelijk over te gaan tot het openen van de paal in de Zuidhavenpoort in Zierikzee. Hiernaast verzoeken wij om ook de bussluis op de Kadeweg in Zierikzee tijdelijk te laten zakken.
Door deze twee wegafsluitingen tijdelijk open te stellen kunnen de rotondes van twee kanten worden ontlast omdat eilandbewoners de andere routes kennen,” zo schrijft VVD-ster Margo Lemsom aan burgemeester en wethouders. En verder: ,,De VVD maakt zich dan ook ernstig zorgen. Ook voor bezoekers aan de Hap (huisartsenpost) is het een hele uitdaging om binnendoor op de plaats van bestemming te komen. De VVD meent hiermee een snelle oplossing voor handen te hebben die op korte termijn gerealiseerd kan worden.”

bron: WereldRegio

25-09-2019: Omleidingsroute zorgt voor verwarring bij weggebruikers die Zierikzee uit willen
Het leken weer even middeleeuwse toestanden dinsdagavond in Zierikzee. Wie na acht uur de stad uit wilde, moest daar flink moeite voor doen.
Veel ‘zoekenden’ lapten de regels aan hun laars en reden tegen de rijrichting in via de Noordhavenpoort de stad uit. De legale route gaat langs de Meelstraat, via de Watermolen en zo onder de Nobelpoort door naar de Grachtweg en Calandweg. Rijkswaterstaat geeft standaard de voorkeur aan een langere omleiding buitenom, in plaats van een route dwars door een kern.
bron: PZC
28-09-2019:
Rond 15.10 uur vond op de Nieuwe Koolweg (N59) ter hoogte van het benzinestation een ongeval plaats. Volgens de politie waren er twee auto's betrokken bij het ongeval. Door deze aanrijding is er een flinke vertraging ontstaan op de wegen rondom Zierikzee. De auto's zijn afgevoerd door een bergingsbedrijf. De toedracht van het ongeluk is niet bekend. (foto twitter: @Wijkagenten SD)

10-10-2019:Commissie vergadering
Tijdens de Commissievergadering werd de aanrijding met de daaruit voortvloeiende filevorming en chaos aangehaald door Petri d'Anjou (PvdA)
Wethouder Ankie Smit gaf aan dat het helaas zo is dat er bij ongelukken files ontstaan. De bereikbaarheid van Zierikzee is onderdeel van een studie betere bereikbaarheid centrum stad Zierikzee, waarin op zoek wordt gegaan naar een integrale oplossing voor diverse modaliteiten waaronder onder andere de auto en de N59.
25-10-2019: Vertraging.
Omstreeks 11.34 uur; 10 minuten over slechts 850 m om de stad uit te komen.
Omstreeks 15.00 uur; 10 minuten over slechts 850 m om de stad uit te komen.
Wanneer komt de gemeente Schouwen-Duiveland 'tijdelijk' terug op het eerder ingenomen standpunt om de Zuidhavenpoort af te sluiten voor verkeer wat de stad wil verlaten tot er een goed alternatief is gevonden?
Bewoners van de Watermolen en Korte Nobelstraat klagen ook door extra overlast door van verkeer wat de vernieuwde wijk Buzee 's ochtends verlaat door afsluiting van de Zuidwellebrug.
Bewoners Buzee nemen deze route om de Laan van St. Hilaire via de Weststraat te ontwijken.
04-12-2019: Omstreeks 07.35 uur zijn twee auto's frontaal op elkaar gebotst waarbij flinke schade is ontstaan. Het ongeval vond plaats op de Nieuwe Koolweg - N59 ter hoogte van de Zandweg. Bij de aanrijding zijn geen gewonden gevallen. Een wegdeel was door het ongeval afgesloten en zorgde daardoor voor de nodige verkeershinder in de ochtendspits.

13-12-2019: Omstreeks 13.45 uur vond een kop-staart aanrijding plaats waarbij flinke schade is ontstaan. Het ongeval vond plaats op de Nieuwe Koolweg - N59 ter hoogte van de Oudeweg. Daardoor onstond een aanzienlijke file op de Laan van St. Hilaire en Nieuwe Koolweg (stoplichten-rotonde Blokweg)
24-01-2020: Tot eind maart 2020 is de Grachtweg tussen het busstation en de Schuurbeque Boeijestraat afgesloten ivm rioleringswerkzaamheden. 
Hierdoor is de choas compleet. Het verkeer moet nu via Blokweg/Kon. Gustaafweg/Banninklaan/Van Veenlaan/Caustraat/Calandweg of helemaal om via het Businesspark het Jannewekken de binnenstad in. 
Gevolg: verkeersgevaarlijke situaties doordat automoblisten massaal geslotenverklaringen van Nobelpoort, Sint Anthoniesdam en Wandeling nabij de Noordhavenpoort negeren. 
Er wordt weliswaar geverbaliseerd door de politie, maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat.
05-02-2020: Het afsluiten van een deel van de Grachtweg heeft impact op de winkels in de binnenstad. Als geste naar de bezoekers en de ondernemers heeft het college van B&W op 4 februari 2020 besloten om op de parkeerplaatsen achter de AH en de Mosselboomgaard tot 1 maart gratis parkeren toe te staan.
06-02-2020: Nog steeds bereiken ons vele klachten over de chaos die mede is ontstaan door afsluiting van de Grachtweg in het noordelijk deel van de binnenstad. 
Geslotenverklaringen worden massaal overtreden, met name de geslotenverklaring van Nobelpoort de stad in en de Sint Anthoniesdam richting Malta.
In voorkomende situaties gunnen tegemoetkomende bestuurders elkaar geen vrije doorgang en ontstaan er opstoppingen. 
Ook van voetgangers die gebruik maken van de Wandeling en het Slingerbos bereiken ons klachten. 
Door de aanleg en bouw van wijk Buzee was het voor fietsers al mogelijk gebruik te maken van dit voetpad. 
Door afsluiting van de Grachtweg is het voetpad nu tijdelijk verplicht fietspad geworden. 
Gevolg: fietsers en bromfietsers passeren met hoge snelheid en soms in grote groepen voetgangers, waarvan verwacht wordt dat ze wel opzij springen als zij voorbijrijden. 

Gemeenteraadsvergadering 29-10-2020:

Wethouder Ankie Smit geeft aan dat in het concept inventarisatie en analyse met de concept visie wordt  om diverse redenen geadviseerd om voor Zierikzee West ter hoogte van de Grevelingenstraat een tweede ontsluiting te realiseren. In overleg met Rijkswaterstaat vindt er aanvullend onderzoek plaats via een dynamisch model om te kijken naar de consequenties van de verschuiving van de verkeersstromen naar andere wegvakken en aansluitingen met name bij het gemeentehuis en rotonde Nobelpoort. Daarnaast wordt bekeken en beoordeeld welke oplossing, een IRVI of een turbo rotonde, de meest geschikte oplossing is voor die nieuwe aansluiting en/of kruispunt en Laan van Sint Hilaire. Oplevering van dit aanvullend rapport wordt begin 2021 verwacht.

Na oplevering van dit rapport dient Rijkswaterstaat nog officieel in te stemmen met de oplossing. De besluitvorming en voorbereiding voor de realisatie is voorzien in 2021/2022. De uitvoering en de volume-investering op z'n vroegst 2022/2023.

Verder geeft ze aan dat de gemeente bij Rijkswaterstaat invloed heeft op de duur van het proces, maar dat er een goed overwogen beslissing moet worden genomen om geen nieuwe problemen te creëren.

INFORMATIEBIJEENKOMST

Op 16 december 2020 vindt er een digitale informatiebijeenkomst Betere Bereikbare Centrumstad plaats. Hierin worden de volgende onderwerpen: Auto, OV, fiets en landbouw besproken.

AUTO:

Uit onderzoek is gebleken dat er een structurele drukte is over de N59 door Zierikzee en Laan van Sint Hilaire en Haringvlietstraat. De verwachting is dat deze intensiteit tot 2040 al toenemen met 10 a 15%.

Knelpunten zijn de rotonde en verkeerslichten bij het gemeentehuis, onoverzichtelijke situatie bij Texaco-tankstation, risicovolle kruising met Oudeweg, lastige fietsoversteek bij grote rotonde Blokweg, beperkte doorstroming hoogseizoen en ervaren milieuoverlast Malta van de N59.


OPLOSSINGEN:

Het weghalen van het paaltje bij de Zuidhavenpoort is geen oplossing.

  1. doortrekken Grevelingenstraat.
  2. interne ontsluiting over havenkanaal,

a. variant: eind Laan van St.Hilaire, langs Bolwerk over het havenkanaal aansluitend op de Deltastraat (Zuidhoek), Straalweg, Groene weegje naar Gouwepoort.

b. variant: doortrekken eerste weegje, over het havenkanaal door industriegebied aansluitend op de Industrieweg, Straalweg Groene weegje naar Gouwepoort.

  1. Noordelijke rondweg (doortrekken N256 bij N59, achter de Lanen langs, aansluiten bij kruising Heuvelsweg, met een ronde boog naar de nieuwe rotonde die aansluit op de Grevelingenstraat.
  2. Zuidelijke rondweg (vanaf de N59, Klerksweg, door het natuurgebied, langs Waterwijk, door landbouwgebied, aansluitend bij de Weg naar de Val N256 (ter hoogte van het stille strandje bij de Gouweveerseweg zeedijk)).

OPENBAAR VERVOER

Het huidige busstation voldoet niet meer (strategisch en uitstraling). Tot 2024 liggen er afspraken met Connexxion. Provincie Zeeland oriënteert zich op de toekomst. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste reizigers scholiere/studenten zijn. Herziening van het systeem is noodzakelijk. Er kan gedacht worden aan een zogenaamde 'slimme mobiliteit' met meer dan bussen alleen, bijvoorbeeld deelauto's, deelfietsen en kleine busjes.

FIETS

Voor wat betreft fietsers worden knelpunten, aandachtspunten, fietsenstalling en gewenste aanvullingen meegenomen.

Bij de grote rotonde (Lange Blokweg) zou een fietstunnel gesitueerd kunnen worden.

LANDBOUWVERKEER

Door een nieuw aan te leggen parallelweg voor landbouwvoertuigen tussen de rotonde Blokweg en verkeerslichten N59/N256 zou overlast van de route door Malta (Calandweg) aanzienlijk verminderen. Overleg met Rijkswaterstaat is gaande.

OVERZICHTSKAART CONCEPT VISIE

In de visie worden ook zoeklocaties aangegeven voor het Texaco-tankstation en Brandweerkazerne (die qua verplichte aanrijdtijd van vrijwilligers niet gesitueerd kan worden aan de noordzijde van de N59).

Begin april 2021 volgt vaststelling.


04-10-2021:

In de commissie Ruimte en Economie wordt de rapportage Betere Bereikbaarheid Centrumstad Zierikzee besproken en voorgesteld in te stemmen met:

  1. het opstarten van het ontwerpproces van een calamiteiten-ontsluiting / 2e permanente ontsluiting van Poortambacht binnen de al vastgestelde raming van de meerjarige begroting 2022-2024.
  2. het opstarten van de Gebiedsgerichte Aanpak Zierikzee.

Wethouder Ankie Smit geeft aan dat Rijkswaterstaat akkoord is met een calamiteitenroute door de Grevelingenstraat door te trekken naar de N59. Hierdoor kan een nieuwe brandweerkazerne aan deze straat worden gerealiseerd. Of dit een permanente ontsluiting wordt hangt af van verder onderzoek. RWS wil zeker weten dat deze route niet tot verkeersproblemen gaat leiden op de N59.

Een eventuele rondweg is niet van de baan, maar RWS ontwikkelt op dit moment een visie voor de N59 en is eind dit jaar klaar zodat verdere stappen genomen kunnen worden.


10-03-2022: PASJE  ZUIDHAVENPOORT

De PZC meldt dat de gemeente aan het inventariseren is hoeveel inwoners er een pasje krijgen om met hun auto door de Zuidhavenpoort te kunnen rijden, zodat ze sneller het parkeerterrein aan 's Heer Lauwendorp kunnen bereiken. Dit naar aanleiding van een nieuw parkeerbeleid in de binnenstad waarbij  parkeerplaatsen voor bewoners op de parkeerplaats P4 Hoofdpoortstraat ontoereikend blijken.

Een actiegroep van inwoners onder de naam Ik heb er de P in eiste dat er nog voor 1 april meer parkeerplaatsen in het centrum van Zierikzee zouden bijkomen.

Wethouder Ankie Smit laat weten dat er eind april wél 49 extra parkeerplaatsen op het terrein P4 aan de Hoofdpoortstraat kunnen worden gemaakt. Daarvoor worden de bestaande busstroken opgeofferd. Daarnaast is de gemeente bezig om meer plekken - 90 extra - alleen voor vergunninghouders beschikbaar te stellen. Dat gebeurt ook voor het eind van volgende maand. Wethouder Smit verwacht dat inwoners nog in april een pasje ontvangen.


Opmerkelijk: Inwoners Nieuwe Haven krijgen een pasje voor Zuidhavenpoort om de stad via deze wijze te verlaten (naar park.plaats Lauwensdorp) Is die poort niet afgesloten omdat diezelfde inwoners klaagden over het verkeer wat de stad via die poort verliet?


Naar aanleiding van dit artikel zijn we zondag eens in deze buurt gaan kijken. Er waren 's middags 12 vrije parkeerplaatsen aan de Oude Haven en na genoeg een volledig lege parkeerplaats aan 's Heer Lauwensdorp beschikbaar.

Als je bijvoorbeeld de loopafstand in de Noord (Verrenieuwstraat, Rode Dorp, Steiltjesstraat, Hem , Watermolen etc) neemt indien alle parkeerplaatsen in de directe omgeving niet meer beschikbaar zijn en bent aangewezen op het Jannewekken en Gasthuisboomgaard, afgezet tegen de loopafstand parkeerplaats 's Heer Lauwensdorp-Nieuwe Haven, dan kom je uit ter hoogte van de Kapellestraat (ruim voorbij café de Biet). Overigens is diezelfde afstand vergelijkbaar van Parkeerplaats P4 Hoofdpoort tot ongeveer Venkelstraat.


#wijzijnevendewegkwijt


11-04-2022: in de vergadering Commissie Ruimte en Economie vraag CDA de raadsbrief Bereikbare centrumstad Zierikzee terug en geeft aan dat rapportages duidelijk zijn. De ronde (RWS) moet prioriteit krijgen in aanpassing om in de toekomst daar geen verkeersinfarct te laten ontstaan. Nieuwe aansluiting Grevelingenstraat en aanpassing verkeerslichten Laan van St. Hilaire moeten daarin ondergeschikt zijn.

Wethouder Smit geeft aan na de eigen analyse en inventarisatie over knelpunten en de visie daarop. Die is vorig jaar vastgesteld. Naast en statisch model vond RWS dat er ook een dynamisch model moest worden doorgerekend voordat ze voordat ze akkoord konden gaan met een aansluiting op de Grevelingenstraat. Uit die dynamische studie blijkt dat de rotonde het grootste knelpunt is, als het gaat om doorstroming en veiligheid, zoals de gemeente ook had aangegeven. Ook heeft deze studie laten zien dat aansluiting van de Grevelingenstraat niet leidt tot problemen op andere wegvakken. RWS heeft dit stuk weg wat hoger op de prioriteitenlijst geplaatst. Zij zijn geschrokken van de uitkomst van het onderzoek en voeren nu nader onderzoek uit in de verkenning wat voor soort ronde daar zou moeten komen en met name een berekening van de kosten. De gemeente is hierbij actief betrokken. Er is overleg met de minister en mogelijkheden voor voorfinanciering door de gemeente is volgens haar nog te vroeg want wellicht ziet RWS daarin op korte termijn zelf mogelijkheden. Ook wordt er samengewerkt met de Provincie en het Waterschap.

In februari 2022 is een vergunning aangevraagd voor calamiteitenaansluiting met de Grevelingenstraat. De verwachting is dat voor de zomer de vergunning is verleend. Ook hoopt zij dat in die tijd de definitieve plaats voor de nieuwe brandweerkazerne duidelijk is. Vermoedelijk kan dan de calamiteitenontsluiting in 2023 worden gerealiseerd. Verder is er veel studie gedaan naar het landbouwverkeer, bij aanpassing van de rotonde wordt geprobeerd ook het landbouwverkeer mee te nemen.

artikel geplaatst op: 23-04-2017
laatst gewijzigd op: 22-04-2022

Share by: