SJAAK HULLEKES

Nederlands kledingontwerper

 

Oud-Zierikzeeënaar, geboren in 1981.

 

Met zijn partner Sebastiaan Kramer (van het label Sebastic) runt Hullekes het in Arnhem gevestigde bedrijf Arnheim Fashion, waaronder beide labels vallen. Het tweetal heeft er bewust voor gekozen zijn eigen padje te volgen. Om niet het zoveelste modeontwerpersduo te worden. ,,En omdat we niet in elkaars vaarwater willen zitten”. Ook de insteek van beide heren verschilt. Richt Hullekes zich op de totaalgarderobe, Kramer ontwerpt vooral herenlingerie. ,,We hebben allebei een grote fascinatie voor mannenkleding”, wijst Hullekes op een belangrijke overeenkomst. ,,Het is een uitdaging. Met vrouwenkleding kun je een veel grotere uitspraak doen. Bij heren zijn vier knopen op een manchet eigenlijk al veel. Dan zeggen mannen al heel snel: dat trek ik niet aan.”  Beide labels zijn nadrukkelijk op het hogere segment gericht.
Hullekes, die jaarlijks twee collecties van zo’n 45 items creëert, zoekt steeds weer naar de meerwaarde van zijn ontwerpen. ,,Bij ons koop je een handtekening, een signatuur.”  Zijn grote droom is om ooit nog een eigen winkel te openen waarin de ontwerpen van Arnheim Fashion exclusief aan de man worden gebracht. Kleding wordt gepresenteerd in de belangrijkste modesteden, als Amsterdam, Milaan en Parijs, in het warenhuis de Bijenkorf en wordt gedragen door artiesten als bijvoorbeeld de Nederlandse jazzmusicus Wouter Hamel. De labels Sjaak Hullekes en Sebastic zijn onder meer verkrijgbaar bij Coming Soon in Arnhem en MGH2O aan de Witte de Withstraat in Rotterdam.

 

 

 

Op 6 november 2009 ontving Sjaak Hullekes voor zijn mannencollectie de ‘Dutch Fashion Award 2009’, de belangrijkste modeprijs van Nederland. Onder toeziend oog van de complete Nederlandse modepers, staatsecretaris van Economie, Frank Heemskerk, de presentatrice van de avond, Hanna Verboom, en afgevaardigden van sponsor Mercedes-Benz nam de jonge ontwerper zijn award in ontvangst. Aan de prijs is 25 duizend euro verbonden.” Hullekes krijgt de prijs vanwege zijn glasheldere positie van mannenmode vol nieuwe post-crisis waarden en zijn weldoordachte zakelijke strategie”, luidde het jurycommentaar. Elk jaar kiest een jury van internationale modeprofessionals een Nederlands modetalent met internationale potentie. Dit jaar was die eer aan modeconnaisseurs Mauro Galligari, Marc Gysemans, Jean Jacques Picart, Valentina Maggi, Wilbert Das en Beppe Angiolini.” Hullekes ziet deze prijs als een geweldige steun om onze internationale strategie verder uit te bouwen. Naast Hullekes waren ook Iris van Herpen, Mada van Gaans, Bas Kosters en Jeroen van Tuyl genomineerd.

 


Het label van Hullekes vertegenwoordigt een stijl die het best omschreven kan worden als “Nieuw Nederlands Klassiek”. Hullekes die opgroeide in Zierikzee op het eiland Schouwen-Duiveland voelde de isolatie die het leven op een eiland teweegbrengt, wat hij hem inspireerde tot het ontwerp van zijn collectie. Ook de van oorsprong Nederlandse Calvinistische inslag is een bron van inspiratie, die hem toestaat om dualiteit in zijn keus van stoffen tot stand te brengen. In eerste instantie lijkt de kleding traditioneel maar bij een betere blik is de kleding modern en verfrissend. Hullekes poogt een evenwicht tussen androgyny en het behoud van traditie te vinden. 

 

 

 

 

Meer informatie:

www.sjaakhullekes.nl