Roompot (1844)

Name ship: ROOMPOT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

 

Year built: 1844
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

 

Shipbuilder: Werf ‘De Goede Intentie’ (Jacobus Strickaert), Zierikzee, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1844-07-20
Delivery Date: 1844-00-00
Technical Data

 

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 748.00
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

 

Certificate of RegistryThere are currently no certificates availableShip History Data

 

Date/Name Ship 1844-00-00 ROOMPOT
Manager: M. C. de Crane & Zoon, Zierikzee, Netherlands
Owner: M. C. de Crane & Zoon, Zierikzee, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands
Callsign:
Additional info:
Ship Events Data

 

1844-07-20: AH 000744
Zierikzee, 20 juli 1844. Heden is alhier het fregatschip de ROOMPOT, groot omtrent 500 lasten, onder directie van de heren M.C. de Crane & Zn, gezagvoerder S. van Delden, bestemd voor de vaart op Oost-Indië, met het beste gevolg te water gelaten.

1848-03-13: NRC 150348
Prijzen der Scheeps-aandelen, geveild te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg op maandag 13 maart:
– 1/32 parten in het fregatschip de ROOMPOT, kapt. S. van Delden Azn, NLG 2250, in slag NLG 300. Koper H. Salm.

1853-06-30: 30.06.1853: Op weg van Akyab naar Zierikzee met een lading rijst bij Westkapelle gestrand en verloren gegaan.

2007-00-00: Oost-Indiëvaarder ondergaat bizar lot.
Op 25 september 1852 gooide De Roompot aan de rede van Zierikzee de trossen los. Het houten driemastfregat vertrok voor een reis van meer dan zo’n negen maanden naar de Indische Archipel.
De Roompot werd tussen 1841 en 1844 gebouwd in opdracht van rederij De Crane in Zierikzee. Voor de nieuwe reis waren 22 bemanningsleden aangemonsterd. Het bevel was in handen van kapitein Hendrik de Boer. De tocht verliep voorspoedig, zodat De Roompot op 4 februari 1853 kon aanmeren in Akyab (het huidige Sittwe), een havenplaats gelegen op een eiland voor de westkust van Birma.
De volgende dagen werd het ruim volgestouwd met een lading rijst. Op 20 februari 1853 was de Zierikzeese vrachtvaarder gereed voor de terugreis. De Roompot kreeg de nodige stormen te doorstaan. Uit het scheepsjournaal blijkt dat regelmatig aan de lenspompen moest worden gewerkt om het schip een redelijke vaart te laten behouden. In die omstandigheden kwam op 27 juni het Engelse Dartmouth in zicht. De volgende dag kwam de Vlissingse loodskotter ‘nr 2’ langszij, die meldde dat hij geen volwaardige loodsen meer aan boord had en daarom de loodsleerlingen Cornelis Dekker en Martinus Engels op de Roompot zette.
Of het hen mag worden aangerekend, is onduidelijk, maar in het zicht van de toren van Westkapelle stootte het schip in de middag van 29 juni met kracht tegen een zandbank. De vrachtvaarder maakte dadelijk veel water. De Boer gaf bevel een sloep te strijken, waarin acht bemanningsleden een plaats vonden. Omdat de toestand aan boord met de minuut slechter werd, liet de kapitein zich overtuigen zelf in de tweede sloep plaats te nemen. Deze sloep werd echter door metershoge golven omgedraaid, waarbij drie opvarenden de dood vonden, onder wie de scheepsdokter. De Boer slaagde er met anderen in terug aan boord te klimmen en met de werkboot alsnog de wal bereiken.
Vanuit hun uitkijkpost op de lange Jan in Middelburg zagen de torenwachters Wezepoel en Landman dat de vrachtvaarder bij vloed weer vlot kwam en de vaargeul binnendreef. Een aantal vissers ging aan boord en slaagde er in het schip voor het Veerse Gat te ankeren. Daar zonk De Roompot enige tijd later langzaam weg in de golven.
Op 30 juni 1853 waren de masten vanaf de Lange Jan nog te zien, een dag later waren ook deze voorgoed onder water verdwenen. De Roompot was wrang genoeg, na jaren omzwervingen over de wereldzeeën, gezonken in de vaargeul met dezelfde naam, op enkele mijlen van zijn thuishaven. 
(Bron: PZC – 7 april 2007)
Ship Masters Data

 

Date from: 1844
Captain: Delden Azn., S. van
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1850
Captain: Boer, H. H. de
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0
Images

 

There are no photos yet.
Sources

 

There are no sources yet.