TRAMSTATION (RTM)

Op vrijdag 27 april 1900 vond de feestelijke opening plaats van de tramlijnen Steenbergen-Anna Jacobapolder en Zijpe-Zierikzee-Brouwershaven. In Steenbergen begon de zegetocht van “het brieschende stoomros”, dat op elk van de versierde stations met gejuich werd ontvangen. Daar stonden de fanfares opgesteld, de schooljeugdzong er toepasselijke liederen en er werden uiteraard toespraken gehouden. Op de tramboot werd geluncht, terwijl de tram te Zierikzee werd opgewacht door “Kunst en Eer“, die een door directeur Sj. Klimmerboom speciaal gecomponeerde “tramgalop” speelde. In Zonnemaire bood de jeugdige Kr. J. Hocke Hoogenboom bloemen aan. Het eindstaion was Brouwershaven, waar het enthousiasme van de bevolking dat van de vorige stations zo mogelijk nog overtrof. De feestdag werd besloten met een concert en vuurwerk in Zierikzee. Pas in 1915 werd de tramlijn verlengd tot Burgh. Na de ramp in 1953 verdween de tram na veel trammelant van het eiland. Het openbaar vervoer werd verder uitsluitend met autobussen onderhouden.

Deze kaart uit 1908 toont ons het stationsgebouw van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) met het perron. De tram uit Duiveland stoomt juist binnen.

 

 

 

 

 

Gezicht op het tramstation omstreeks 1900, vóór de latere uitbreiding tot stand was gekomen

 

  Stoomtrein tijdens het passeren van de halte Het Sas, omstreeks 1900

 

Mijnheer Roskam,   Bijgaand zenden wij een aantal foto’s op en bij het tramstation Zierikzee. Op onze museumlijn doet de moderne motorwagen 1602 regelmatig dienst en de motorwagen 67 – met de schuine neus – is in vergevorderde staat van herstel. Van de stoomtram op de oude ansichtkaarten rijden bij ons ook de houten rijtuigen – een vierkante lok (koekedoaze) ontbreekt helaas in de verzameling.